Det er efterhånden over fire år siden, vi sidst har haft en Mitsubishi Lancer til test. Dengang var det en Lancer stationcar, der var under luppen hos os, men her 4 år senere, er der introduceret en ny Mitsubishi Lancer, som sedan. Den ”gamle” stationcar fortsætter lidt endnu (så længe lager haves), og i løbet af efteråret kommer den nye Lancer også, som 5-dørs hatchback.

Priser og konkurrenter
Mitsubishi Lancer hører størrelsesmæssigt til i den lille mellemkasse, sammen med Toyota Corolla, Ford Focus og Peugeot 308. Både Toyota og Ford fås som sedan versioner med basispriser på henholdsvis 232.000 kr. og 248.000 kr.. Denne Mitsubishi Lancer koster i den testede basisversion 1,8 ”Invite” 240.000 kr., og afhængigt af udstyr og motorvalg kan prisen nå over 400.000 kr..

Designet
Den nye Lancer lægger hårdt ud med en meget aggressiv og skarp front, men når man står ved siden af bilen er formen meget konservativ og traditionel.

Bagfra er de klassiske sedan linjer stadig tydelige, men der er trods alt sammenspil mellem de skrå forlygter og de skrå baglygter.

Den sølvmetallic farve som testbilen er præsenteret i, harmonerer ikke så godt med kromdetaljerne i frontgrillen og dørhåndtagene – her ville en sort eller rød lakering få bilen til at fremstå mere elegant.

Kabinen
Det er vist sjældent at Mitsubishi designerne og udviklerne får en buket roser for den store indsats med at lave en lækker og indbydende kabine, og det sker så heller ikke denne gang. Generelt er kabinen funktionel og fornuftigt indrettet, men bl.a. en gennemgående hård og ”kedelig” plastkvalitet trækker meget ned i kvalitetsindtrykket.

Instrumenteringen er fin med stort speedometer, omdrejningstæller og et informationsdisplay i midten, som bl.a. giver information om temperatur, åbne døre og forbrug. Radioen med 6 velspillende højttalere sidder i perfekt betjeningshøjde og kan desuden betjenes fra rattet. Og samtidigt kan vi rose placering af fartpiloten i rattet, som er den mest optimale placering.

En lille sedan, som Lancer er, kan ikke byde ikke på Mondeo plads, men pladsen er acceptabel for fire voksne, og bagagerummet på 377 liter er med udvendige hængsler, som ikke risikerer at ødelægge noget i et evt. helt stopfyldt bagagerum.

Udstyret
Udover fartpiloten byder Lancer på meget andet udstyr, bl.a.: klimaanlæg med køling i handskerum, 4 x elruder, elspejle, læderrat, Bluetooth håndfrit telefonkit integreret i rattet, varme i forsæder og 16" aluminiumsfælge.

Også på sikkerhedsområdet er den nye Lancer helt med på noderne. ESP er standard, og det er 7 airbags også. Den 7. airbag er ved at indfinde sig hos flere og flere, og det er altså en knæairbag der sidder under rattet, som beskytter knæ/ben.

Køreoplevelsen
Den gamle Lancer havde en 2,0 liters motor med 135 hk, mens den nye nøjes med en 1,8 liters motor, der dog yder 143 hk. Præstationerne er næsten identiske, men den nye motor klarer sig bedre, når det kommer til forbruget. Den 1,8 liters motor klarer 13,0 km/l i EU-mix (12,8 km/l i test), mens den gamle klarede 11,6 km/l i EU-mix (9,0 km/l i test).

Umiddelbart er oplevelsen af den nye motor mere støjende og ikke helt så inspirerende som den gamle, men heldigvis er gearskiftet helt perfekt. Og det samme kan man sige om køreegenskaberne. Den kompakte sedan opfører sig underholdende og sikkert, når den får lov til at komme hurtigt rundt i de små sving.

Konklusion
I den perfekte verden burde det ikke være udseendet det kom an på - men det har jo trods alt betydning, når der skal vælges bil-partner. Den nye Lancer vinder hverken på det ydre eller det indre design, for det er en tand for gammeldags og kedeligt.

Mitsubishi Lancers store styrke er derimod lækre køreegenskaber, rigt udstyr og en meget fornuftig basispris. Hvis man vil gå lidt på kompromis med udseendet, får man i Lancer en lille velkørende sedan med udstyr for alle pengene.

Den 5-dørs version er måske også værd at vente på, da man jo får lidt større fleksibilitet med hensyn til plads med den store bagklap.