Det har længe været småt med bilnyheder fra Mitsubishi, men det ser nu ud til at der sker lidt på denne front. I første omgang er Mitsubishi Lancer igen kommet til Danmark, indtil videre kun som stationcar. I løbet af foråret komme den helt nye MPV Grandis også til landet. Foruden Grandis er der en ny Colt på vej som forventes på markedet til sommer.

Vi starter med at kikke nærmere på den nye Lancer i den sporty 2-liters model til 259.996,-. Den billigste Lancer stationcar starter ved 224.995 for en 1.6 liters model med 98 heste.

Følger ikke trenden
Designtrenden i de senere år har været at flere og flere af de traditionelle stationcars har udviklet sig halve og hele MPVere, men den trend er Mitsubishi ikke hoppet på – endnu. Lancer Stc. er en ganske traditionel stationcar – lav taglinie og uden megen nytænkning. Mitsubishi har valgt at gøre denne 2 liters model til en ganske sporty bil både mht. udseende og undervogn.

Rent kosmetisk er spejle, kofangere og lister indfarvede og de bagerste sideruder og bagrude er kraftigt tonede. Derudover har bilen 16” alufælge med dæk i dimensionen 195/50 og tågelygter for/bag. Undervognen er desuden sænket og strammet op. 

Interiør
Interiøret er desværre også meget Mitsubishi klassisk, og det virker efterhånden noget gammeldags og umoderne. Dog har kabinen også fået tilføjet nogle rally elementer. Rattet er i rigtig racerstil af mærket MOMO, og instrumenterne har fået hvid baggrund. Dette er selvfølgelig medvirkende til at tankerne bevæger sig over i rallybaner, hvor Lancer Evolution i mange år har været dominerende i World Rally Championship. Forsæderne passer også godt ind i de andre sporty detaljer, da sæderne er faste og giver en god sidestøtte. På bagsædet sidder man også fint, selvom om benpladsen ikke er helt så god som i Peugeot 307 stc.

Udover MOMO-rattet tæller komfortudstyret desuden elspejle, elruder, fjernbetjent centrallås, sædevarme og air condition.

Bagagerummet
Pladsen i bagagerummet er ikke just imponerende. Kun 344 liter kan det blive til. Der er dog nogle ganske store rum under selve bagagerummet som fint kan bruges til værdigenstande eller andre småting. Bagsæderne kan selvfølgelig foldes ned, hvor man så får plads til 1.079 liter.

Underholdende køreoplevelse
Det er ofte lykkedes for Mitsubishi at skabe motorer der er letløbende og omdrejningsvillige – og det er også tilfælde med denne 2 liters motor på 136 Hk. Max. ydelsen på de 136 Hk nås ved 5.750 o/min, mens momentet på 176 Nm. topper ved 4.500. o/min. Dette giver præstationer i den pæne ende af skalaen med en 0-100 tid på 10,0 sek. og en tophastighed på 199 km/t. Mellemaccelerationen fra 80-120 km/t klares i 3. gear på 6,3 sek. Motorens karakteristik og et let gearskifte passer fint sammen med bilens køreegenskaber, og det giver samlet set en underholdende køreoplevelse.

På snævre landeveje kan man nyde den avancerede og kontante undervogn med multi-link baghjulsophæng og et karrosseriet der er gjort stivere ved hjælp af tårnstabilisator, som er den ”stang” der sidder på langs i motorrummet mellem støddæmpere tårnene – ligesom i en rallybil. Motoren trække uden problemer til det røde felt, og på motorvejen er der rigeligt med kræfter mens den letløbende motor sørger for et rimeligt støjniveau.

Forbrug
Man skal ikke forvente et benzinforbrug meget bedre end 10 km/l, og det er da også på niveau med konkurrenterne. Officielt lover man 11,6 km/l i EU-mix.

Sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt holder Mitsubishi Lancer sådan cirka standarden. Der er ABS bremser, 4 airbags, airbaggardiner og nakkestøtter og 3. punktseler på alle 5 pladser. ESP som efterhånden er standard i flere og flere biler fås ikke til Lancer – heller ikke som ekstraudstyr.

Fornuft eller underholdning
Mitsubishi Lancer kan lidt sammenlignes med fx Alfa Romeo 156 Sportwagon eller Lexus IS 200 Sportcross. Det er alle tre stationcars, hvor man har lagt mere vægt på design, køregenskaber og udstyr end at skabe en stor og fleksibel familiestationcar . Og da det ikke er alle kunder, der er snusfornuftige, er der også et marked for disse biler. Prismæssigt ligger Lancer selvfølgelig langt under Alfa og Lexus niveau, men det er da heller ikke den samme kundeskare de 2 er møntet på. Lancer’s nærmeste konkurrenter er bl.a. topselleren i klassen Peugeot 307 2.0 Stc, Toyota Corolla Stc. og Ford Focus Stc.. Den fornuftige familiefar med en bestemmende kone ville vælge 307, mens den moderne og friske mand sagtens kunne finde på at vælge Lancer også uden at fortryde det bagefter.

Af