Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Mitsubishi Lancer Evolution VIII

1 / 9
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Mitsubishi Lancer Evolution VIII

|

Mitsubishi har meget stolte traditioner indenfor rally, hvilket de i store træk kan takke deres Lancer Evolution model for. Modellen blev introduceret tilbage i 1982 og vakte fra første dag stor opmærksomhed indenfor rallyverdenen. Når der kom en ny rally version af Evo’en, kom der som regel også en gade version af samme bil. Selvom gade versionerne er modificeret i forhold til rallybilen, er der ikke meget, der kan følge den hidsige japaner.

1.995 ccm - 265 turbo heste
Nyeste generation af Lancer Evolution har modelnummeret 8 – i daglige tale Evo 8. Motoren i 8’eren er på 2,0 liter og leverer 265 meget hidsige turboheste ved 6.500 o/min. Ganske imponerende er det 355 Nm store moment, der indfinder sig 3.500 o/min. Disse facts taget i betragtning, så sætter Evolution 8 stort set alle andre biler af, hvis vejen er en smule snoet og også gerne fugtig. Med sin perfekte undervogn og sit avancerede firhjulstræk, suger Evo’en sig nemlig fast i underlaget, som en sugemalle i et algefyldt akvarium. Firhjulstrækket har 3 forprogrammer, der er sat op til at levere optimal kraftoverførsel til de fire hjul på henholdsvis asfalt, grus og sne. På almindelig tør vej, stryger Evo’en forbi de 100 Km/t på 6,1 sekunder og stopper først 245 Km/t. Mitsubishi er specielt stolte af accelerationstiden fra 120-140 Km/t, der uden nedgearing foretages på blot 4,4 sekunder i 5. gear.

Nye elektronik sikre perfekte svingegenskaber
Det nye AWC system er det mest avancerede hidtil fra Mitsubishi og rummer blandt andet begrænset spærredifferentiale på forakslen, et aktivt centerdifferentiale (ACD), Super AYC (Active Yaw Control) på baghjulene, samt Sports ABS-bremser.

Super AYC har et differentiale med planetgear (i stedet for det koniske gear), hvilket muliggør at systemet nu kan fordele dobbelt så stort et drejningsmoment imellem baghjulene. Dette betyder, at Super AYC forbedrer den nye Evolutions svingegenskaber betydeligt i forhold til tidligere modeller.

En lille sensor på ratakslen, sender impulser videre til en computer, der styrer ABS-bremserne. Computeren sammenholder så informationerne om styreudslaget, med centerdifferentialets indstilling og momentfordelingen på bagakslen, til at justere bremsekraften individuelt på hvert enkelt hjul. Ganske enkelt genialt.

Vand i turboen
En lækker detalje ved Evo 8 er muligheden for at blæse en vandtåge ind i turboen, så motoreffekten øges og temperaturen nedsættes. Samtidig er modellen udstyret med 320 mm ventilerede Brembo bremseskiver foran og 300 mm  skiver bagpå, hvilket bringer monsteret til stop på imponerende kort afstand.

Seriøs hækspoile
Evolution 8 kan, pga. sit udseende, for mange godt virke som en ”Brian” bil, med stor B. Men, det ”fede” ved dette er, at bilen er skabt sådan fra fabrikken. Normalt vil man grine sig halvt ihjel, hvis en alm. personbil kom kørende med en hækspoiler, som den Evo 8 er udstyret med. Men, på Evo’en bringer den bare respekt. Kulfiberspoileren giver ved 200 Km/t mere end 50 kilo downforce, hvilket er meget imponerende og en af de overskyggende faktorer for den stabilitet Evo 8 byder på ved høje hastigheder.

Standard Lancer med plads til børnene
Kabinen i Evo’en er standard Lancer. Samlekvaliteten er god og materialevalget ganske glimrende. Det samme kan siges om de suveræne Recaro sæder, der suger sig til kroppen, som var de syet på. I ”Sport” versionen er sæderne som standard lavet i stof – mens de i ”Executive” modellen er i læder.

Selvom Evo er noget af det mest hard core man kan finde til alm. landevej, så gør bilen det glimrende som alm. familiebil. Der er plads til børnesædet på bagsædet og bagagerummet er stort nok til en uges ferie i sommerhuset. Det går bare lidt hurtigere, når far henter morgenbrød hos bageren.

Alt i alt er Mitsubishi Lancer Evolution 8 et meget positivt bekendtskab. Vil du have et stykke legetøj i den dyre ende, der samtidig kan bruges til noget fornuftigt, så er Evo’en et glimrende valg. Husk dog på at undervognen er ekstremt hård, hvilket gør storbykørsel meget ubehageligt.

Motor, gearkasse, undervogn og design går op i en højere enhed i Evo 8, og der er absolut ingen tvivl om, at Evo 8 er for seriøse drengerøve, der gerne vil have en smil frem på læben – bare ved at kigge på deres bil. Og så koster den jo betydeligt mindre en konkurrente(n)rne.

Mitsubishi Lancer til salg på biltorvet.dk

Mitsubishi Lancer 1,6 Comfort 98HK Stc
kr. 39.700
Mitsubishi Lancer 1,6 Comfort 98HK Stc
kr. 34.800
Mitsubishi Lancer 2,0 Intense st.car
kr. 44.900
Mitsubishi Lancer 1,8 Intense SportSedan
kr. 99.900
Mitsubishi Lancer 1,8 Invite SportSedan
kr. 84.900
Mitsubishi Lancer 2,0 Intense 135HK Stc
kr. 59.900
Mitsubishi Lancer 1,8 Invite SportSedan
kr. 59.900
Mitsubishi Lancer 1,6 Invite st.car
kr. 47.800
Mitsubishi Lancer 2,0 Intense st.car
kr. 44.900
Mitsubishi Lancer 2,0 Intense st.car
kr. 49.900
Mitsubishi Lancer 1,6 Invite 98HK Stc
kr. 44.900
Mitsubishi Lancer 1,6 Invite
kr. 34.900