Fokus på optimering af kundetilfredshed og tæt samarbejde mellem importør og forhandlere har fået Jaguar Land Rover til at vælge Nic. Christiansen Grup-pen som ny importør af Land Rover i Norge og Sverige samt Jaguar i Sverige, oplyser Mike Wright, der er direktør for kundeservice hos Jaguar Land Rover i England.

Ændringerne i de to nordiske lande er en følge af Ford Motor Company’s salg af Jaguar og Land Rover til indiske Tata. Med salget er der opstået en situation, hvor der skal opbygges nye distributions- og salgsorganisationer, og efter sonderinger og forhandlinger er der nu indgået aftale mellem den engelske bilproducent og den nuværende Land Rover importør i Danmark.

Per Temmesen, administrerende direktør for Land Rover i Danmark under Nic. Christiansen Gruppen, mener, at den nye model indeholder mange spændende perspektiver og muligheder.

”Med import i tre lande kan vi opnå en væsentlig synergi. Vi vurderer samtidig, at der er potentiale til større markedsandele i både Sverige og Norge, og det vil vi naturligvis bedst muligt udnytte” siger Per Temmesen.

Importselskabets klargøringscentral, Vamdrup Klargøring, vil fremover modta-ge og klargøre de fleste biler til alle tre markeder. Også reservedele vil blive distribueret fra Danmark til Norge og Sverige.

I de to lande vil der blive ansat en salgsdirektør, som har ansvaret for mar-kedsudviklingen.

”Vi har endvidere planer om at udvikle forhandlernettet, som i dag består af 12 Land Rover og fem Jaguar forhandlere i Sverige samt 14 Land Rover forhand-lere i Norge,” siger Per Temmesen.

Land Rover Danmark startede som importør i 1993. 10 år efter blev importafta-len forlænget på baggrund af de opnåede gode resultater på det danske mar-ked. I samme periode oprettede Land Rover egne datterselskaber i flere øvrige lande.

”Med den nye aftale har Jaguar Land Rover igen vist os deres fulde tillid, og vi er overbeviste om, at denne udvidelse af vores partnerskab vil være en stærk basis for udvikling af de nuværende relationer til både forhandlere og vores mange loyale kunder,” siger Per Temmesen.