Nissan Micra navnet, som stammer helt tilbage fra 1982, lever stadig i bedste velgående i 4. generation. Efterhånden er navnet ”Micra”, som henleder tankerne på en mikro bil, ikke særligt passende på den nyeste generation for, som det er tilfældet for det fleste biler, så vokser de ved hver ny generation, og den nyeste Micra er altså efterhånden en forholdsvis stor minibil.

4. generation
Den seneste generation kom på markedet i 2010, og fås kun som 5-dørs og nu med 2 motoralternativer. Egentligt er det ens motorer, men med forskellig ydelse.

Motoren er en 3-cylindret på 1,2 liter med enten 80 hk eller 98 hk. Den kraftigste motor, som vi her tester, er udstyret med kompresser for at lokke de ekstra 18 hk ud af den lille motor. De ekstra 18 hk gør en verden til forskel, for oplevelsen af den ”store” Micra. Sammen med de ekstra hk er drejningsmomentet blevet 29 % højere, og det giver langt bedre overskud i alle situationer. Motoren skal dog stadig have en del omdrejninger for at yde det højere moment, hvor imod en turbo ville have produceret det samme moment ved lavere omdrejninger.

Motoren har som nævnt kun 3 cylindre, og det giver jo altid en lidt anderledes motorgang og lydbillede - men efter kort tilvænning tænker du ikke mere over det i dagligdagen. Både i byen og ved hurtig motorvejskørsel er motoren forholdsvis støjsvag.

Alt i alt er det en god og underholdende oplevelsen at køre Micra med kompressormotoren, og sammen med en fortrindelig gearkasse, er der ikke noget at klage over her.

Forbruget
Den lille kompressormotor praler med et EU-mix på hele 23,3 km/l., hvilket er yderst imponerende for en benzinmotor. I praksis oplevede vi et noget lavere forbrug ved blandet kørsel. På vinterdæk, og i koldt vejr landede vores forbrug på 16,1 km/l.

Udstyr
Testbilen her er ud spækket med udstyr, så man savner ikke noget. I de billigste versioner er der sparet nogle vigtige dele væk. I Visia City er der ikke aircondition, ingen split bagsæde eller lys i bagagerummet. Så umiddelbart virker det mest fornuftigt, at stile efter det næste udstyrsniveau ”Acenta”.

Kabinen fungerer rigtigt fint. Selvom plastkvaliteten kunne være langt bedre, så føler man sig ganske godt tilpas i den mørke kabine. Instrumenteringen er enkel og overskuelig, og knapperne er let tilgængelige.
Pladsen er tilstrækkelig til 4 personer, og bagagerummet på 265 liter er tilstrækkeligt stort til at være brugbart til både indkøb og et par rejsetasker. 

Sikkerhedsudstyret følger dagens standard og lovkrav med ESP, ABS, 6 airbags og ISOFIX beslag på bagsædet til barnestole.

Crashtesten hos EuroNCAP endte i 2010 med kun 4 ud af 5 mulige stjerne til Micra, så her er der plads til forbedringer. Især skarpe kanter ved benene kan gøre skade på fører/passager ved et uheld.

Salget
Nissan er i Danmark ikke noget dominerende mærke, og det ser man da også på salgstallene for Nissan Micra. I 2011 blev det til ca. 500 stk. der røg på gaden, mens de bedst sælgende konkurrenter i denne mini-klasse kunne prale med op til ti gange så stort salg.

Det noget feminine design Micra har, kan muligvis have en del af skylden, da det nok ikke er flertallet af de mandlige købere der falder for dette.

Nissan Micra ligger prismæssigt fra 115.000 - 210.000 kr. (kampagnepriser 2012). De billigste versioner er med motoren uden kompressor (80 hk), mens man skal op og give minimum 136.000 kr. for kompressorudgaven.

Nissan Micra, med det anbefalede ”Acenta” udstyrsniveau og kompressormotor, fås for knap 149.000 kr. til de kampagnepriser, der er aktuelle nu.

Konklusion
Nissan Micra, som lever en lidt tilbagetrukket tilværelse på det danske marked, leverer varen ligeså godt som mange af konkurrenterne. Udstyrsniveauet er tilfredsstillende, så længe du undgår de allerbilligste udgaver. Den kraftige motor gør Micra underholdende og hurtig, men selvfølgelig også lidt dyrere end en basis model.