Efter lang tids venten er der endelig kommet en spændende nyhed fra Nissan – Qashqai. Nissan har, mildt sagt, ikke ligefrem det største modelprogram blandt verdens bilproducenter, så Qashqai er en tiltrængt og meget interessant udvidelse af programmet.

Biltypen
Qashqai er lidt "sin egen” - for det er svært at sætte en korrekt betegnelse på bilen. Er det en almindelig 5-dørs personbil, en SUV, en stationcar, eller en...? Det bedste er nok at bruge den meget brede tegnelse ”crossover”, som dækker over et meget alsidig køretøj, der kan klare alle opgaver som familie- og bybil.

Mange valgmuligheder
Nissan Qashqai findes i et hav af forskellige motorvarianter, forskellige udstyrsniveauer, med eller uden firhjulstæk, og med eller uden automatgear. Priserne strækker sig fra 273-439.000 kr.

Vi har i første omgang kigget nærmere på de to nok mest relevante modeller; en 1,6 liters benzinudgave, og den mindste dieseludgave med en 1,5 liters commonrail motor. Med basisudstyr koster benzinudgaven 273.000 kr., og dieseludgaven 300.000 kr..

Basisudstyret, ”Visia” er forholdsvis fint både udvendigt eller indvendigt. Udvendigt må man dog leve med spejle og dørhåndtag, der ikke er indfarvede, og  16” stålfælge. Komfortudstyret indendøre udgør bl.a. opvarmede forsæder, højdejusterbart rat/førersæde, aircondition, elruder for/bag, eljusterbare spejle og ratbetjent radio med cd.

Hvis går et trin op i udstyrsniveau til ”Acenta” får man bla. 16" alufælge, indfarvede sidespejle/dørhåndtag, lidt krom- og læderdetaljer i kabinen, regnsensor, fartpilot og 2-zones klimaanlæg.

Endnu et trin op til ”Tekna” giver dig bl.a., nøglefri betjening, panoramasoltag, automatisk nedblænding af bakspejl og 17” alufælge.

Lige præcis hvilket niveau man skal vælge, kommer an på, hvor stort et ”luksusdyr” man er - men umiddelbart er det mellemste niveau at foretrække, hvor både fartpiloten, regnsensoren og klimaanlægget er skønne ting at have til hverdag. Prisen for at komme dette trin op er 21.000 kr. ”Tekna” udstyret koster yderligere 30.000 kr..

Køreoplevelsen
En sjælden gang bliver man positivt overrasket over en ny bil, men efter nogle få kilometer i Qashqai var jeg meget, meget imponeret. Bilen virker overbevisende gennemført og gennemtænkt.

Det højere karosseri betyder en meget let indstigning, og et perfekt overblik i trafikken både for chaufføren og passagerne. Og på trods af højden opfører Qashqai sig eksemplarisk mht. retningsstabilitet og svingegenskaber – oplevelsen er så tæt på en almindelig personbil, som det næsten kan komme. Blandet andet sæderne synes utrolig dejlige, for de er i forhold til mange andre biler, blødt polsteret og smyger sig fint om kroppen.

Ikke en 4x4
Selvom Qashqai lægger lidt op til offroad kørsel, så har disse to testede biler kun forhjulstræk, og det skal man tage alvorligt. Billederne af bilen blevet taget på halvløst sand, og det var allerede for meget for Qashqai. Den lidt større frihøjde skal man nøjes med at udnytte på en ujævn og fast skovvej.

Motorerne
De to motorer vi har testet gør sig begge godt i Qashqai, men der er ingen tvivl om at den lille diesel er klart at foretrække. Selvom motoren kun yder 106 hk, så er det fint til Qashqai. Motoren er så kultiveret og stille, at man ikke lægger mærke til, at man kører diesel. Samtidigt betyder det meget større moment, og det ekstra 6. gear i forhold til benzinudgaven, at køreoplevelsen bliver meget mere rolig, afslappet og med bedre overskud på asfalten.

Forbrugsmæssigt er dieseludgaven selvfølgelig også bedre – vi målte benzinudgaven til 11,9 km/l, mens vi i dieseludgaven kørte 15,9 km/l.

Vi prøvede for en kort bemærkning også den 2,0 liters benzinmotor med CVT-gear (automatisk trinløst), men dette var en skuffelse. Primært pga. af CVT-gearet, der er ensbetydende med konstant mange omdrejninger ved acceleration, og i sammenhæng med en motor der støjer rigeligt, er den oplevelse ikke til at anbefale. 

Perfekt crashtest
Nissan har ligesom de fleste andre bilproducenter fundet ud af, og accepteret at sikkerhed er en meget vigtig salgsparameter, når bilen står i udstillingsvinduet, så derfor har man gjort sig umage med at konstruere en sikker bil. Resultat blev også derefter – Qashqai scorede det højeste antal point hos den uafhængige crashtest organisation EuroNCAP nogensinde, og fik dermed 5 meget solide stjerner at prale med.

Udover en god passiv sikkerhed har Qashqai selvfølgelig også ESP, som gerne i de fleste tilfælde skulle forhindre, at man kommer til at teste crash-sikkerheden i bilen.

Konklusion
Nissan har helt klar opnået hvad de ville – Qashqai er en super all-round bil, som kan løfte de fleste opgaver. Selvom bilen måske ser fysisk stor ud pga. dens højde er den let at "smide" rundt i bytrafikken, og på motorvejen kører den lige så godt, som en tilsvarende ”normal” personbil. Pladsen i kabinen er helt i orden, og bagagerummet på 410 liter er også på konkurrentniveau.

Enkelte minuser er der dog: I basisudstyrsniveau virker kabinen lidt dyster og kedelig, og bl.a. materialevalget kunne være bedre. Et andet minus er at bagagerumsklappen ikke åbner specielt højt, så den høje generation skal passe på hovedet, når bagagerummet skal pakkes.

Men alt i alt er Qashqai herlig allround bil!