Man har designmæssigt forsøgt at ramme et ydre og indre, der signalerer stil og klasse, men som samtidig ligger op til 4X4, hvilket betyder robust og muskuløst design. Disse krav lever X-Trail fuldt ud op til. Bilen er stor og muskuløs. Den virker robust - men er samtidig elegant på sin helt egen måde.
Kabinen i Sport versionen er holdt i en kombination af lyse og mørke nuancer. Der er masser af aflæggeplads og smarte detaljer. En lækker detalje er de to små "køleskabe" til f.eks. et par dåsecola. En lille genial detalje, der sætter sit præg på det samlede indtryk.

Sæderne i X-Trail støtter godt - men, desværre er indtrækket fremstillet i et meget glat materiale, hvor man specielt på bagsædet har tendens til at rutche fra side til side. Problemt ville kunne løses med en sidestøtte, som på de forreste sæder. Det vil ikke ødelægge komforten, nærmere højne den.

Pladsen i X-Trail er ganske god, både på forsæde og bagsæde. Med sæderne lagt ned, rummer bilen hele 1840 liter, hvilket giver plads til både cykler, ski, golfkøller etc. Skulle du nu gå hen og svine det hele til, så bare rolig. Bagagerummet er lavet i et afvaskeligt materiale, der gør det nemt at fjerne mudder og sand.

X-Trail fås i både benzin og diesel. Vores testbil var udstyret med den glimrende 2.2 liters Common Rail turbodieselmotor. Motoren yder 114 Hk ved 4.000 o/min og har et maksimalt drejningsmoment på 270 Nm ved 2.000 o/min.

Motoren er formidabel til kørsel på lande- og motorvej. Læg det 6. gear ind allerede ved 85 Km/t og nyd så den stille og rolige tur gennem landskabet. X-Trail er bestemt blandt de bedre, når det drejer sig om kørsel i "asfaltterræn."

Nissan har udstyret deres X-Trail med det avancerede All Mode 4X4 firhjulstræksystem. Det er en såkaldt intelligent transmission, der muliggør elektroniske skift mellem 2WD, permanent 4WD eller Auto-funktion. I Auto funktionen registrerer bilen selv, hvordan kræfter skal fordeles mellem for- og baghjul. Ideen er god og gennemtænkt - desværre lider systemet under, at X-Trail har det meget vanskeligt i terræn. Momentet på 270 Nm ved 2.000 o/min skulle ellers gøre sit til at X-Trail kunne gøre sig i terrænet. Men bliver underlaget først lidt fugtigt, føler man aldrig at der er overskud nok i bilen. En anden dækmiontering vil klart gøre sit til, at X-Trail får bedre fat - men jeg er bange for, at der skal mere til.

Men, alt dette er egentlig ligemeget, da jeg personligt ikke ville købe en X-Trail for dens egenskaber i terrænet. Bilen skal klart nydes på de åbne strækninger og små skovveje. Ikke i det tunge mudder og våde sand.
Mht. til den aktive sikkerhed, så er X-Trail udstyrret med ABS, EBD (elektronisk bremsekraftfordeling) og NBA (Nissan Brake Assist). ESP er muligt som ekstraudstyr. På den passive side står det fint til med dobbelte airbags, samt sideairbags til hoved og brystkasse.

Alt i alt har Nissan skruet en rigtig fornuftig 4X4 sammen i "café" klassen. Den er lækker at opholde sig i og den gode dieselmotor gør det til en fornøjelse at cruise. Hvis du har brug for en bil, hvor firhjulstrækket mest skal bruges til skovveje, båd- eller hestetransport og ellers for at sikre en god og behagelig beliggenhed på vejen, så er Nissan X-Trail 2.2 CDi Sport et godt valg.