Ny ALFA 156 OG ALFA SPORTWAGON

Fra den 23.24. august vil de nye Alfa 156 og Sportwagon være til salg i Danmark, et facelift der omfatter hele bilen – både indvendigt og udvendigt - samt en række ændringer og forbedringer på det teknologiske område.

Nyt design
Det er Giorgetto Guigiaro selv, der har stået for de designmæssige ændringer, og på en bil som Alfa 156 har det i sagens natur været en stor udfordring at skabe en smukkere og samtidig mere aggressiv bil. Alligevel må man sige, at Guigiaro er lykkedes med sin mission. Det ses straks på det helt nye frontparti, der fremstår både dynamisk og aggressivt med helt nye forlygter og med en mere udstryksfuld kølergril. Bagpartiet er lettere ændret, og også her er det baglygternes udformning, der er rørt ved. Karakteristisk er bagklappens profiler, der nu danner en ”ramme”, der integrerer lygter og logo, og giver bagpartiet en mere voluminøs kontur. Set fra siden er karrosseriet sig selv. Flot og harmonisk og i god kontrast til de nydesignede letmetalfælge. Interiøret præges af det modificerede instrumentbord. Den nye Alfa 156 byder også på Alfa Romeos nye patenterede indtræk ”Alfatex”, der ikke blot er flot og slidstærkt, men også, pga. specielle mikrofibre, ekstra åndbart, og derved modvirker det fugt på ryg og siddeflade ved længere tids kørsel.

Ny TI-version
Alfa Romeos sporty attitude understreges tydeligt i en helt ny TI-version, der udvendigt kendetegnes af de nydesignede 17” letmetalfælge med TI-logo, sideskørter og et sporty set-up på undervognen. Invendigt går TI-logoet igen på gearknop, og kabinen er tilført sportslæderrat og sportssæder – det hele holdt i matchende sorte nuancer, der står i flot harmoni med det sorte instrumentpanel.

Udstyr
Udstyrsmæssigt kan man individuelt vælge komfortudstyr som f.eks. betjening af radio/cd fra rat, satellitnavigationsanlæg, Cruise Control og automatisk regnsensor, der er koblet på viskersystemet og aktiveres, så snart de første regndråber falder. I særklasse er også det automatiske bizone klimaanlæg, der muliggør forskellig lufttemperatur mellem førerplads og passagerplads. Anlægget kan naturligvis også styres som et monoanlæg, såfremt man er alene i bilen. Klimaet i bilen er i øvrigt styret af en Air Quality Sensor (forureningssensor), der automatisk aktiverer anlæggets recirkulationsfunktion, hvis man udsættes for køkørsel, stærk bytrafik eller passerer gennem tunneller.

Ny Multijet motor. Som den første og førende udbyder af Common rail dieselmotorer har Alfa Romeo naturligvis nydt godt af det stigende dieselmarked. Således stod JTD-motorerne for hele 76% af Alfa 156 salget i Europa i 2002. Alfa har allerede introduceret 2. generation af Common Rail med den 140 hk stærke 1.9 JTD Multijet 16v motor, og med den nye Alfa 156 kommer endnu en JTD Multijet motor. Det drejer sig om den 175 hk stærke 2.4 JTD Multijet 20v. En eminent 5 cylindret Common Rail motor, der tilbyder både flotte præstationer, lavt brændstofforbrug og høj komfort. Tophastigheden er hele 225 km/t. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 8,3 sekunder, og brændstofforbruget er helt nede på 15,2 km/l. Meget imponerende er drejningsmomentet på 385 Nm, der indfinder sig allerede ved 2.000 omdr./min. Det betyder lynhurtige mellemaccelerationer, uanset hvilket gear der vælges.

Motorprogrammet omfatter således nu på benzinsiden: 1.8 T. Spark 140 hk, 2.0 JTS 165 hk og 2.5 V6 24v 192 hk. På dieselsiden: 1.9 JTD Multijet 16v 140 hk og 2.4 JTD Multijet 20v 175 hk. 2.0 JTS leveres standard med 5-trins manuel gearkasse og som option med Selespeed gearkassse, hvor gearskiftene klares som i formel-1 via pads ved rattet. De to JTD Multijet versioner er ligesom 2.5 V6 24v standardmonteret med en 6-trins manuel gearkasse.

Priser Berlina/Sportswagon
1.8 TS 315.000 kr./343.500 kr.
1.8 TS Lusso 325.000 kr./353.500 kr.
2.0 JTS 340.000 kr./368.500 kr.
2.0 JTS Lusso 350.000 kr./378.500 kr.
2.0 JTS Selespeed 370.000 kr./398.500 kr.
2.5 V6 435.000 kr./463.500 kr.
1.9 JTD 16v. 378.000 kr./406.500 kr.
1.9 JTD 16v.Lusso 388.000 kr./416.500 kr.
2.4 JTD 20v. 435.000 kr./463.500 kr.