Audi præsenterer sine nye sportslige topmodeller i den store mellemklasse - S4 og S4 Avant. Deres motor - en 3,0-liters V6-motor med direkte indsprøjtning og mekanisk trykladning - yder hele 333 hk (245 kW). Den giver S4 en accelerationstid fra 0 til 100 km/h på kun 5,1 sek., og bilen kører alligevel hele 10,3 km/l ved blandet kørsel. Det permanente firehjulstræk quattro overfører kraften suverænt til vejen, og sportsundervognen omsætter kraften til dynamiske køreegenskaber. Audi tilbyder som ekstraudstyr innovative teknologiske features til den nye S4 og S4 Avant, hvilket øger forspringet i forhold til konkurrenterne endnu mere: Den 7-trins S tronic-gearkasse skifter lynhurtigt mellem gearene, og det nye sportsdifferentiale fordeler momentet variabelt mellem baghjulene. Den nye Audi S4 vises første gang for offentligheden på biludstillingen i Paris fra den 2. til 19. oktober og forventes på det danske marked i marts 2009.


Hjertet i den nye Audi S4 og S4 Avant er motoren, som er nyudviklet helt fra bunden. 3.0 TFSI, som er det nyeste medlem af V-motorfamilien hos Audi, viser på den mest eksemplariske måde, hvordan mærket med de 4 ringe kombinerer ydelse og effektivitet. V6-motoren, som henter sin ydelse fra en slagvolumen på 2.995 cm3, tryklades ved hjælp af en kompressor og yder 333 hk (245 kW). Sprinten fra 0 til 100 km/h klares på 5,1 sek. i Limousine-modellen og på 5,2 sek. i Avant-modellen, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h.
Bogstavet T i betegnelsen 3.0 TFSI står hos Audi nu ikke længere udelukkende for turbo, men i stedet generelt for trykladning - omfattende undersøgelser har påvist de klare fordele ved den mekaniske tryklader i den store V6-motor. I samspil med den direkte indsprøjtning er den klart overlegen i forhold til en biturboløsning - både når det gælder størrelsen samt ydelserne ved igangsætning og respons.


Trykladeren er så kompakt, at den nemt kan placeres i cylinderrækkernes 90-graders-V i stedet for indsugningsmanifolden. Indvendigt i den roterer 2 stk. 4-vingede drejestempler med op til 23.000 omdr./min. i modsat retning i forhold til hinanden. 2 ladeluftkølere, der er tilsluttet til et separat kølevæskekredsløb, er integreret i huset. En omfattende række tiltag dæmper støjen fra kompressoren til et absolut minimum.

Fordi den mekaniske tryklader drives via motoren af et remtræk, stiller den allerede fra tomgang hele sin startkraft til rådighed. Ved 2.500 omdr./min. yder 3.0 TFSI sine maksimale 440 Nm, og det fortsætter konstant op til 4.850 omdr./min. Mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/h klares på kun 4,4 sek. i 4. gear. Takket være de ekstremt korte speederveje reagerer den velklingende kompressor-V6-motor spontant på speederbevægelserne - endnu mere spontant end en sugemotor med samme slagvolumen.


Samtidig med alt dette er den nye 3.0 TFSI forbilledligt nøjsom med brændstoffet. Ved blandet kørsel klarer Limousine-modellen 10,3 km/l og Avant-modellen 10,1 km/l - hele 26 procent længere end forgængermodellen. Denne høje effektivitet er mulig takket være Audi teknologien med direkte benzinindsprøjtning. I modsætning til konventionelle løsninger giver den mulighed for at placere kompressoren bag gasspjældet. På grund af indsugningsluftens lave kompression ved belastninger under trykladningen og i påløb løber rotorerne let - der skal kun en meget lav kraft til at drive dem.