Ny bil og ambitiøse mål for Renault’s Formel 1 team i 2004

Renault har netop præsenteret sin nye Formel 1 racer , R24, i Palermo (Sicilien). Samtidig har Renault sat sig ambitiøse mål for sæsonen, hvor udfordringen er driftssikkerhed. Målet er at rykke mindst en plads op i mesterskabet for hold sammenlignet med resultatet i 2003.

Den nye R24 racer
Den nye Formel 1 bil er netop præsenteret for den internationale presse i Palermo. Designarbejdet startede tilbage i september 2002, og bilen er udviklet på basis af R23, som kørte i sidste sæson. Den store udfordring til denne sæson har været at skabe en bil med maksimal ydelse såvel aero-dynamisk som mekanisk og strukturel. Ifølge Bob Bell, teknisk direktør hos Renault F1, er ”R24 endnu mere effektiv i en vindtunnel end R23”.

Ny V10, bygget til at kunne holde 800 km
Som en konsekvens af det nye F1 reglement er R24’erens V10 motor bygget til at kunne holde i hele 800 kilometer. Det er nemlig ikke længere tilladt at skifte motor i løbet af en konkurrence-weekend. Det betyder, at man skal køre med samme motor fra fredag morgen til søndag aften. Derfor har driftssikkerhed været et centralt punkt ved udviklingen af den nye motor, RS24.

Dette udviklingsarbejde startede i marts 2003, og resultatet er en motor, der er 72 grader vinklet og meget smallere end forgængeren, RS23. ”Denne er en udformning, som vi i forvejen havde et godt kendskab til, hvilket har gjort det lettere for os at undgå ubehagelige overraskelser og at udvikle nye detaljer, når det var nødvendigt,” forklarer Bernard Dudot, vicedirektør for Viry-Châtillon, hvor motoren er udviklet.

Mål for 2004
Ved præsentationen i Palermo gennemgik Patrick Faure, der har det øverste ansvar for Renault’s F1 team, målene for 2004 sæsonen: ”Efter fjerdepladsen i konstruktørernes mesterskab sidste år er målet i 2004 at rykke mindst en plads op. Det betyder, at vi satser på at komme på podiet efter hvert løb.”

Vi har sat alle ressourcer ind - både i Viry-Châtillon og i Enstone - på at sikre, at vi har en hurtig og pålidelig bil fra sæsonstart,” siger Flavio Briatore administrerende direktør for Renault F1 Team. ”Allerede sidste år overgik vi vores forventninger, og vi har et stort håb om, at vi kan gøre det endnu bedre i år.”

Alonso, Trulli og Montagny bag rattet
De to kørere Jarno Trulli og Fernando Alonso, der begge kørte en god og succesfuld sæson i 2003, fortsætter bag rattet i 2004. Franck Montagny, teamets testkører, deltager i Renault F1 Team’et udviklingsprogram.


Ved præsentationen i Palermo kunne man opleve Renault’s nye R24 racer køre på gaderne – her med Jarno Trulli bag rattet.