Honda Lancerer Helt Ny Civic i Europa

Honda Motor Europe Ltd. meddelte, at den helt nye Civic 8. generation, snart er klar til deteuropæiske marked. Civic’en, som er bredere og lavere end den udgående model, bevarer næsten heleden emotionelle styling, der kendetegnede den konceptbil, som blev præsenteret på biludstillingen iGeneve i marts 2005. Denne nye model præsenteres første gang på biludstillingen i Frankfurt i september2005 og forventes at komme på markedet i begyndelsen af 2006.

Civic, som verden blev præsenteret for første gang i 1972, har gennemgået mange ændringer for at bevaresin position som Hondas største succes, der tegner sig for ca. en tredjedel af Hondas samlede globalesalg. Den nuværende syvende generation af Civic bygges i 11 lande og sælges på 160 markeder verdenover.

Den kommende ottende generation af Civic byder på revolutionerende ændringer og vil forsøge at sættenye standarder for det stærkt konkurrenceprægede europæiske C-segment, navnlig i den øverste del afsegmentet.

Den konceptbil, der blev vist i Geneve, afslørede, at Honda ville flytte Civic’en i en sporty, emotionel retningmed masser af underholdende køreglæde. En vigtig faktor for at opnå dette er den kileformede forreste delaf kabinen med lavere vægt, større bredde og kortere længde.

Den samlede længde er nu 35 mm kortere end hos forgængeren og den samlede højde 35 mm lavere.Men for at skabe en endnu mere dynamisk silhuet og en bil i C-segmentet med bedre køreegenskaberbesluttede Honda sig for at øge den samlede bredde med 65 mm og sporvidden for og bag med hhv. 34mm og 45 mm.

Indvendigt har Honda anvendt ”Dual Link”-konceptet, hvor vigtige oplysninger om kørslen, bl.a. hastighed,vises øverst i instrumentpanelet, mens øvrige oplysninger vises på den nederste del. Med dette design kanføreren koncentrere sig om kørslen og samtidig få vigtige oplysninger, der understreger bilens brugervenligeog underholdende egenskaber.

Brugsmæssigt kan bagsæderne vippes op, så der dannes endnu et opbevaringsområde bagest i passagerkabinen. Bagsæderne har også en smart funktion, hvor de lægges ned i én bevægelse og straks skaber et fladt læsseområde. Bagagerummets totale volumen er imponerende med hele 485 liter takket værebenzintankens midterplacering. Bagagerummets bund kan lægges ned, så der fremkommer et rum undergulvet. Al denne fleksibilitet giver en skjult alsidighed, man ikke forventer i en så sporty bil.

Der er tre forskellige motorvarianter: En benzinmotor på 1339 cm3 og 61 kW/83 PS, en helt ny benzinmotorpå 1798 cm3 og 103 kW/140 PS og en dieselmotor på 2204 cm3 og 103 kW/140 PS. Alle motorerkombineres med en sekstrins manuel gearkasse, og dermed er den nye Honda Civic den første bil i C-segmentet, der er udstyret med sekstrins gearkasser i alle varianter. Benzinmotorerne kan også kombineresmed sekstrins automatgear.

Alle Civic-modeller har ABS og EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), der justerer bremseeffekten på allefire hjul, for at sikre maksimal bremseevne og, stabilitet samt optimale køreegenskaber. Alle nye Civicmodellerhar også VSA (Vehicle Stability Assist), der hjælper føreren med at bevare kontrollen i sving, underacceleration og ved pludselige manøvrer ved at bremse højre eller venstre hjul efter behov og styre gasspjælds-og bremsesystemerne.

Passiv sikkerhed har altid været vigtig for Honda. Den nye Civic har et innovativt system, der minderbagsædepassagererne om brug af sikkerhedsseler, og begge forsæder har dobbelte selestrammere. Deaktive nakkestøtter på forsæderne spiller en afgørende rolle for at beskytte passagererne mod farlige piskesmældsskader.

Det forventede resultat af Euro NCAP crashtesten for den nye Civic er 5 stjerner for frontal- og sidekollisioner,3 stjerner for fodgængersikkerhed og 4 stjerner for beskyttelse af børn, og den er således en af de sikrestebiler i sin klasse, især i betragtning af at den har det korteste frontudhæng i C-segmentet.