Med en maksimal lastvolumen på op til næsten to kubikmeter (1.950 l) og mere plads til passagererne forstærker Mercedes-Benz sin position som den rummeligste stationcar i sin klasse.

Den nye model, der frigives til salg den 5. august 2009 og kommer til de danske forhandlere den 21. november, byder på en række detaljer, der gør bilen endnu mere anvendelig og indbydende. Således er automatisk niveauregulering og el-drevet bagklap standard, og en tredje bagudvendt sæderække sørger for, at der er plads til 7 i bilen.

Den ny E-Klasse stationcar tilbyder som standard eller ekstraudstyr alle tænkelige sikkerheds- og beskyttelsessystemer, som har været stærkt medvirkende til sedan-modellens succes med over 40.000 solgte eksemplarer siden introduktionen i foråret.

Priserne for den ny E-Klasse stationcar starter ved introduktionen på 875.000 kr. På det vigtige taximarked starter priserne ved introduktionen på 454.000.

Den ny E-Klasse stationcar er blevet endnu mere komfortabel, også når det gælder håndtering af de op til 1.950 l bagage, der nu kan medbringes. Som standard indgår el-manøvrerbar bagklap – en funktion der også kan aktiveres fra tændingsnøglen.

Umiddelbart inde i det lettilgængelige og store bagagerum findes håndtag med hvilke bagsædernes ryglæn kan lægges ned, helt eller delvist (2:3). Der findes ligeledes håndtag til dette inde ved bagsæderne. Lastvolumen kan nemt og bekvemt varieres mellem 695 og 1.950 liter.

Bagagerumsafdækning er som altid standard og følger i den ny E-Klasse stationcar siderudernes nederste kant. En større del af bagagerummet kan derved skjules for nysgerrige blikke. Afdækningen kan automatisk rulle tilbage, når bagklappen betjenes. Sikkerhedsnettet (også en del af afdækningen), der kan adskille bagagerummet fra passagerkabinen og sikre lasten, forankres hurtigt i de forskellige forankringspunkter i kabinen. Punkterne længst fremme, bag forsæderne, sidder nu i gulvet for at yde størst og stærkest beskyttelse.

Som ekstraudstyr kan vælges Easy-Pack - et forankringssystem, der muliggør yderligere og endnu mere sikker opbevaring og transport af bagage.

Det omfattende standardudstyr indbefatter udover bl.a. automatgear, 9 airbags og tyverialarm også luftaffjedring med automatisk niveauregulering på de bageste støddæmpere, hvilket afstedkommer sikre køreegenskaber uanset, hvor meget bagage eller hvor mange passagerer, der er i bilen. Op til 575 kg kan bilen lastes med.

Passagerer på bagsædet nyder godt af 50 mm mere plads i både bredden (1.505 mm) og hovedhøjden i sammenligning med den foregående model. Ved valg af soltag i den nye model mindskes hovedhøjden tilmed blot 2 mm.

Daimler-koncernen, der står bag bilmærkerne Mercedes-Benz, smart og Maybach, har i sit langsigtede forskningsdokument, Road to the Future, forpligtet sig til successivt at udvikle mere energieffektive motorer og modeller for til sidst at kunne indfri det endelige mål om emissionfri mobilitet.

Et skridt på vejen er den ny E-Klasse stationcar, der udover en rekordlav Cw værdi på 0,30, lanceres med motorer, der er endnu mere energieffektive end tidligere. Et godt eksempel på dette er E 250 CDI stationcar, der trods 150 kW/204 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 500 Nm kører op til 17,5 km/l og holder CO2-emissionen nede på 150 g/km. Motoren i E 250 CDI stationcar kendes også fra en række af de E-Klasse sedan modeller, der indgår i Mercedes-Benz’ sponsorat af Klimatopmødet i december.