Fiat lancerer nu igen en bil i Danmark, nemlig Fiat Croma. Der er tale om en bil, som kombinerer et smukt ydre med komfort og masser af plads indenfor. Faktisk er Croma den mest rummelige bil i sit segment.

”Fiat Croma adskiller sig en del fra vores øvrige Fiat-modeller, først og fremmest fordi det er en meget stor bil. Den henvender sig i høj grad til familier med både små og store børn, og man får uendelig meget plads og komfort for pengene med en Croma,” siger Niels Rønnebech, adm. direktør for Fiat Automobiler Danmark A/S.

Komfort og sikkerhed i verdensklasse

Fiat Croma er, lige som mange øvrige Fiat-modeller, designet af Giorgetto Giugiaro, og den er først og fremmest designet med rummelighed og gode pladsforhold for øje. Dette er bl.a. gjort ved at bygge bilen i højden, et forhold, som også gør det meget nemt at komme ind og ud af bilen. Den er 475 cm lang, 177 cm bred og 160 cm høj, og dimensionerne indenfor ligger pænt over gennemsnittet blandt konkurrenterne.

Men til trods for at den nye Croma er den mest rummelige bil i sit segment, sikrer de bløde og rene linier i designet et dynamisk og harmonisk ydre. Samtidig byder kabinen på høj kvalitet og ekstraordinær komfort, også på bagsæderne. I kraft af den høje siddeposition, sidder man rigtig godt. Der er desuden masser af lys til passagererne, og endnu mere, hvis man vælger at få sin Croma med et kæmpe Skydome-glastag.

Bagagerummet er stort og regulært, og med splitbagsædet er der mulighed for at skabe et større lastrum. En såkaldt ”Abracadabra”-bagagerumsbund, som er standardudstyr på Emotion-versionerne og kan bestilles som ekstraudstyr til de øvrige, giver en fiks og meget praktisk dobbelt bund i bagagerummet.

Sikkerheden er helt i top på Fiat Croma, hvilket fem flotte stjerne i EuroNCAP allerede har fastslået. Alle Croma har syv airbags og kan udstyres med yderligere to sideairbags i bagsædet. Alle Croma kører også med den seneste generation af ESP som standardudstyr.

Kvikt motorprogram

Den tekniske side af Croma byder på meget nyt, eksempelvis er de to benzinmotorer helt nye hos Fiat, en 1.8 med 140 hk og en 2.2 med 147 hk. Den største forskel på de to maskiner er umiddelbart drejningsmomentet, hvor 2.2’eren er mere kraftfuld. Til gengæld udmærker 1.8’eren sig ved at være særdeles brændstoføkonomisk set i forhold til bilens størrelse.

På dieselsiden er der tale om gode og kendte motorer fra Fiat, som efterhånden mange forskellige bilmærker har stor glæde af. Én motor har Fiat-koncenten dog for sig selv, nemlig den fantastiske fem cylinder 2.4 JTD, som også er i Alfa 159-programmmet. Den yder 200 hk og har et moment på 400 nm ved 2.000 omdrejninger/min.

”2.4’eren er på alle måder et forrygende kraftværk. Og vi står faktisk helt alene blandt konkurrenterne om at tilbyde så kraftig en dieselmaskine til en ægte, rummelig stationcar som Fiat Croma,” fastslår Niels Rønnebech.

Alle Croma JTD har vedligeholdelsesfrit partikelfilter som standard. Desuden leveres JTD’eren nu også med en ny automatgearkasse, en avanceret 6-trins fuldautomatisk gearkasse, som kombineret med de bomstærke dieselmaskiner er noget nær den perfekte kombination til Croma.