Ny Golf på de danske veje

Volkswagen Golf sætter nye standarder og har allerede vundet flere priser.
Den nye Volkswagen Golf blev i weekenden den 15.-16. november introduceret hos de danske Volkswagen-forhandlere, der melder om velbesøgte Åbent hus-arrangementer og stor købelyst blandt gæsterne. Både Golfs store fanskare og de danske forhandlere har set frem til mødet med denne femte generation af succesmodellen, som snart har tredive år på bagen, men er i bedre form end nogensinde. Designmæssigt er den nye Golf genkendelig og umiskendeligt en Volkswagen. Derimod er bilens teknik helt ny og skelsættende for biler i klassen, der er opkaldt efter Golf. Den har fået mere plads til passagererne, er mere sikker og kører endnu bedre end de over 22 millioner eksemplarer af tidligere Golf-generationer, der allerede er solgt til kunder i hele verden.

Større rummelighed
Det er ikke tilfældigheder, der gør Golf til prisvinder. En Golf ser ud som en Golf skal. Knapper og greb i kabinen sidder dér, hvor man har brug for dem og forventer det, og kvaliteten er i top hele vejen igennem. Golf er vokset på alle leder og kanter. Længden er forøget med 55 mm og højden med 41 mm. I bredden har Golf lagt sig ud med 24 mm. Akselafstanden er samtidigt forlænget med hele 67 mm. De større mål begunstiger specielt velvoksne bagsædepassagerer. Der er også blevet mere plads til oppakningen, idet bagagerummets volumen er steget fra 320 liter til 350 liter. Splitbagsædets og passagerforsædets nakkestøtter behøver ikke at blive fjernet for at lægge sæderne ned og derved skabe endnu større rummelighed.

Fremragende køreegenskaber
Den nye Golf kører dynamisk. Den lystrer hurtigt og villigt alle ratbevægelser. Med den nyudviklede elektromekaniske servostyring behøver føreren f.eks. ikke at styre krampagtigt, når en bropille på Storebæltsbroen passeres i stiv sidevind, ligesom det er let at parkere en Golf. En anden landvinding er den optimerede foraksel og den nyudviklede flerleddede bagaksel, som er konstrueret på en måde, så affjedringen føles behagelig og alligevel sportslig. Golf er sporsikker og krænger kun minimalt, når der skal rundes skarpe hjørner.

Motorer med direkte indsprøjtning
TDI er betegnelsen for de to sparsommelige dieselmotorer med direkte indsprøjtning og pumpe-dyse-teknologi. Den nye 16-ventilede 2,0 liters TDI-motor yder 140 hk og er med et drejningsmoment på 320 Nm ved 1.750 omdrejninger i minuttet en af de momentstærkeste i sin klasse. Den gennemprøvede 1,9 liters TDI-motor er nu optimeret til 105 hk. På benzinsiden har FSI-teknologien gjort sit indtog. Bag denne forkortelse gemmer sig højteknologiske motorer, som sikrer bedre forstøvning af brændstoffet med heraf forbedret ydelse og brændstoføkonomi. 1,6 FSI med 115 hk er første skud på stammen. Senere finder flere FSI-motorer vej til Golf. Den kendte 75 hk stærke 16-ventilede 1,4 liters benzinmotor er mindste motorversion ved introduktionen.

Trendline, Comfortline, Sportline
Golf fås i tre udstyrsversioner: Basismodellen Trendline, Comfortline med særligt komfortudstyr, og Sportline, som er mere sportslig at se på og køre. Fælles for dem alle er et omfattende standardudstyr med bl.a. el-ruder foran (i fire-dørs udgaven både foran og bagi), el-sidespejle med varme og integreret blinklys, tyverialarm og kørecomputer med udetermometer.

Det er lykkedes den danske Volkswagen-importør at forhandle sig frem til rimelige priser på den nye Golf, som derfor kan erhverves for fra 219.996 kr.