Renault Grand Scenic, der netop er blevet vist for den internationale motorpresse, sætter nye standarder, når det gælder kvalitet, køreglæde og komfort.


”Ved 160 km/t på motorvejen er lydniveauet som på et bibliotek”.

Nej, det er ikke uddrag fra en brochure fra Renault, men et citat fra Børsen Weekend, der har testet den nye Renault Scenic/Grand Scenic. Og superlativerne står i kø hos både danske og udenlandske medier, der nævner stærke,nøjsomme motorer, fantastisk kvalitet og imponerende plads, som nogle af den nye Scenic’s karakteristika.

Den nye Scénic og Grand Scénic, der introduceres i Danmark den 19.-20. september, bygger videre på succesen grundlagt i 1996. En succes skabt af bilens karakteristika som plads, fleksibilitet og kørekomfort, og som har gjort, at Scenic er solgt i mere end 3,3 mio eksemplarer i Europa.

Indbygget navigation til 7900 kroner
Nyhederne i den nye Scénic/Grand Scénic er mange. Blandt de mest iøjnefaldende, udover designet er, at der er blevet mere plads til alting. Kabinen har op til 92 liter gem-væk-plads, herunder fire aflægningsrum i gulvet, fire under sæderne og et handskerum, der rummer 11 liter. I alt op til 42 forskellige aflægningsmuligheder. Derudover er bagagerummet øget med ti procent, så der i Scénic nu er 522 liters bagageplads, mens Grand Scénic sluger 752 liter.


Som en genial nyskabelse er det nu muligt at få Scenic og Grand Scenic med indbygget Tom Tom navigationsanlæg til en hidtil uhørt lav pris. I alt koster det blot 7900 kroner, og det er langt under den pris, man normalt må give for indbygget navigation, der snildt løber op i mere end 20.000 kroner. Systemet er med en 5.8" farveskærm, og har et væld af funktioner som kort over hele Europa, trafik information, forslag til alternative ruter mm. Renault er den første bilproducent, der samarbejder med Tom Tom om denne løsning og Renault vil være den eneste bilproducent, der kan tilbyde denne løsning.

Længere og smartere
Mens der er plads til fem ombord på den nye Scénic, er det muligt at få Grand Scénic med en 3. sæderække, så der i alt er plads til syv i bilen. Har man ikke brug for den 3.sæderække kan den enkelt og nemt foldes ned i bunden af bilen.


Længden på den nye Scénic er øget otte centimeter, fra 4,26 meter til 4,34 meter, mens den i Grand Scénic er øget med 11 centimeter, fra de nuværende 4.45 meter til 4,56 meter. Forskellen mellem Scénic og Grand Scénic er 22 centimeter.

En helt ny instrumentering tilføjer bilen eksklusivitet. Blandt andet er det muligt at bestille bilen med bizonet klimaanlæg med samme funktioner som man kender det fra Laguna, hvor det er muligt at indstille klimaanlægget på tre forskellige positioner soft-auto-fast mode.

Ny benzinmotor
Også når det gælder motorprogrammet er der tænkt meget nyt. Der er tre forskellige benzinmotorer at vælge imellem. Blandt andet den nye 1,4 liters 130 hk TCe motor og en traditionel 2.0 motor med 140 hk, der blandt andet fås med automatgearkasse.

I Danmark bliver indgangsversionen en 1,6 liters motor med 110 hk udstyret med en seks trins gearkasse. Denne motor tilbydes udelukkende i sammenhæng med den laveste udstyrsversion – authentique. Den har et monemt på 151 Nm ved 4250 omdr. Og et brændstofforbrug på 13,3 km/l ved blandet kørsel.

Ønsker man den seneste motorteknologi og ønsker samtidig mere udstyr, skal man vælge den 1,4 liters TCe motor. 1,4 TCe motoren yder 130 hk og markerer den downsizing tendens som Renault i årene fremover vil udvikle meget mere. Bilen har kræfter og moment som en traditionel 2.0 liters motor, (190 Nm) men et brændstofforbrug på 14 km/l – eller som en traditionel 1,6 liters maskine.

Nøjsom diesel
Men ønsker man lavt brændstofforbrug er der ingen vej udenom Renaults formidable dieselmotorer. Her er den 1,5 liters udgave langt den mest udbredte. I Scenic og Grand Scenic tilbydes den i Danmark med 110 hk. Den klarer hele 19,3 km/l ved blandet kørsel og har med et drejningsmoment på 240 Nm ved 1750 omdr/min masser af kræfter helt fra bunden og en tophastighed på 180 km/t. Ønsker man flere kræfter tilbydes også en 1,9 liters med 130 hk. Denne her et moment på 300 Nm fra 1750 omdr/min og et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 18,2 km/l og en tophastighed på 195 km/t. Begge motorer har naturligvis partikelfilter som standard. Standard er også 30.000 km serviceinterval og livstidsgaranti på dieselpartikelfiltrene.

Sikkerhed i højsædet
Som i alle Renault er sikkerheden i højsædet. Og ganske som det er tilfældet i den allerede introducerede Mégane hatchback, så byder Scénic på en række sikkerhedsmæssige nyskabelser. Standardudstyret omfatter naturligvis antiskridsystemet ESC og seks airbags, samt selehuskere på alle pladser. Desuden er den nye Scénic udstyret med dobbelte kamrede airbags, der udløses og oppustes med forskellig styrke og hårdhed, alt efter, hvor kraftig en kollision, der er tale om.

Udstyr og priser
Der er endnu et stykke tid til den danske introduktion, men en forventet startpris på en Scenic med 1,6 liters benzinmotor vil ikke være højere end i dag – hvilket vil sige en pris under 240.000 kroner. ( Grand Scenic er plus 15.000 kr.) Til den pris får man naturligvis hele sikkerhedspakken med seks airbags, antiskridsystemet ESC og 3.punkts sikkerhedsseler ved alle sæder, aircondition, elspejle, højdejusterbart føresæde, indfarvede sidespejle, kørecomputer. Ønsker man en lidt bedre udstyret version skal man vælge Expression eller måske Dynamic, der blandt meget andet har klimaanlæg og 16" alufælge.