Ny high-tech motor i Audi A6

Audi introducerer en ny, topmoderne V6 motor med en slagvolumen på 2,8 liter til Audi A6 og A6 Avant. Motoren yder 210 hk, og den har et drejningsmoment på 280 Nm i området fra 3.000-5.000 omdr./min.

Ud over det direkte indsprøjtningssystem, FSI, indeholder V6-motoren et særdeles effektivt og samtidigt overraskende simpelt ventilstyringssystem – Audi valvelift system. For føreren af en Audi med denne motor betyder dette en endnu større køreglæde med et væsentligt lavere brændstofforbrug.

Ny teknologi

Med den nye teknologi aktiveres ventilslagene variabelt i to trin. Til dette anvender Audi valvelift system såkaldte knaster, der sidder på indsugningsknastakslen og kan forskydes i længderetningen. Der sidder to knaster ved siden af hinanden. Den ene sørger for et lille ventilslag, og den anden sørger for et stort ventilslag. Alt efter knasternes positionen åbnes indsugningsventilerne via rullevippearmen i overensstemmelse med den aktuelle belastning.

Sammen med en række andre ændringer, der har reduceret friktionen på mange komponenter, giver Audi valvelift system et ca. 10% lavere brændstofforbrug. Den høje ydelse og det høje drejningsmoment i 2,8-liters FSI motoren gør, at føreren altid har rigeligt kraftoverskud til rådighed. På trods af dette ligger det gennemsnitlige brændstofforbrug på hele 11,5 km/l.

Audi A6 2,8-liters FSI accelererer fra 0-100 km/t på kun 7,9 sek., og tophastigheden er hele 243 km/t.