Ny Hyundai Getz 1,5 CRDi

”Årets bestseller 2003” – nu med dieselmotor

Januar bliver en spændende bilmåned i Danmark, idet Hyundai Getz, der af vurderingstjenesten bilpriser.dk blev kåret til ”Årets bestseller” i 2003, og som over 2.000 danskere har købt i løbet af året, nu introduceres i en variant med dieselmotor.

Den trecylindrede 1,5 liters common rail dieselmotor med direkte indsprøjtning og turbo gør Getz til en rigtig sejtrækker og sparer samtidig på brændstoffet. Dieselfor-bruget er 20,8 km/l i gennemsnit målt efter EU normen. Ved økonomisk bevidst kørsel ud ad landevejen kan Getz 1,5 CRDi nå helt op på 25 km/l (EU-norm).

Bag rattet mærker man straks dieselmotorens store fordel: Det seje bundtræk, som skyldes en kombination af højt indsprøjtningstryk og helt præcis forbrænding. Indsprøjtningssystemet, der leveres af Bosch, sørger for et tryk på hele 1.350 bar. Det resulterer i et højeste drejningsmoment på hele 191 Nm, og allerede når omdrejningstællerens nål når 2.000 omdrejninger pr. minut, har føreren rådighed over hele denne kraft. Det vil sige, at man ikke behøver at skifte gear op ad forholdsvis stejle bakker, og at bilen og en trailer kan have pæn last, uden at det mærkes ret meget. Getz diesel må trække 450 kg. uden bremser og hele 1100 kg. med bremser.


Motoren yder 82 hestekræfter, og Getz 1,5 CRDi har en tophastighed på 165 km/t og accelerer fra 0-100 på 13,9 sek.

Getz hele vejen igennem
Dieselvarianten har alle de fordele, som de tre Getz benzinvarianter har fået ros for, og som har gjort Getz til én af Danmarks mest solgte biler. Det vil sige et flot europæisk design med mange smarte detaljer - forlygter med klart glas, hvide blinklys, sidespejle og dørhåndtag i bilens lakfarve. Højt placeret bremselys, som i diesel og 1.6 benzin udgaverne er integreret i hækspoileren, bagrudevisker/-vasker og baglygter i juveldesign.

Kabinen byder på masser af plads - nærmest som en lille MPV - og førersædet er multijustérbart. Instrumentpanelet er meget overskueligt og har integreret tripcomputer og kromringe om de runde instrumenter. Der er mange aflægningsmuligheder. Getz har også elruder, el-spejle m/varme (1.1 har dog ikke varme i spejlene) og centrallås.

En sikker bil
Sikkerhedsmæssigt er Getz i top, og overalt er de nye teknologier taget i brug. Det gælder for eksempel sikkerhedsselerne, som er noget af det vigtigste sikkerhedsudstyr i en bil. Ved et sammenstød strammes forsædeselerne automatisk millisekunder før, airbag’ene pustes op. Dermed undgår man, at kroppen presses fremover. Når airbag’en er pustet op, slækkes selerne igen, så der ikke sker skader. Der er to airbags foran af den nye ”depowered” type, som minimerer risikoen for skader ved airbagudløsning. Endvidere har Getz to sideairbags.

Karrosseriet er udformet, så det i så høj grad som muligt optager energien ved en kollision og leder den uden om kabinen. Dørene er forstærket med ultrahøjstyrkestål. Der er trepunktsseler og indstillelige nakkestøtter ved alle fem sæder, og alle Getz modeller har de nyeste ABS-bremser med EBD, der sørger for at bruge bremsekraften så effektivt som muligt og afkorte bremselængden. Getz diesel varianten har endvidere skivebremser på baghjulene.

Hyundai Getz 1.5 diesel koster 149.995 kr. - ekskl. levering som 3 dørs variant og 154.995,- kr. for den 5 dørs variant. Det er en merpris på 20.000,- kr. i forhold til Getz 1.3 med benzinmotor, og en merpris på 10.000,- kr. i forhold til Getz 1.6 benzin variant.

Getz diesel introduceres ved et Åbent Hus hos alle Hyundai forhandlere den 10/11 januar 2004.