Automobili Lamborghini tilføjer et nyt og innovativt kapitel til virksomhedens i forvejen legendariske historie med en komplet ny V12 motor og en helt ny og unik transmission. Den nye V12-motor er udviklet helt fra bunden og har en slagvolumen på 6,5 liter. Brugen af den nyeste teknologi sikrer imponerende ydelser i form af 700 hk og et maksimalt drejningsmoment på 690 Nm. Resultatet er en motor, der sulter efter høje omdrejningstal, har enestående præstationer, lav vægt og moderate emissions udslip. Som det perfekte supplement arbejder motoren sammen med en ny type af gearkasse transmission for supersportsvogne kaldet "Lamborghini ISR". Lamborghini ISRer en automatisk manuel gearkasse, der kombinerer minimale skiftehastigheder med brugervenligheden i hverdagen samtidig med, at gearkassen er dimensioneret til at levere den ægte skiftefornemmelse som kunderne forventer i en supersportsvogn fra toppen af segmentet. Produktionen af den nye drivlinie påbegynder i starten af 2011.

Legenden om Lamborghini er nært forbundet med firmaets fascinerende og unikke V12-motorer. "Den nye motor er ikke kun juvelen i toppen af vores modelprogram, den er også en del af den enorme investering i fremtidens Lamborghini brand", fortæller Stephan Winkelmann, CEO hos Automobili Lamborghini. "Med den nye V12 motor vil Lamborghini igen definere fremtidens supersportsvogn, kun understreget af den 700 hk-motor, der sammen med vores nye gearkasse-koncept vil være det stærke hjerte i næste års afløser for Lamborghini Murciélago".

En tolv-cylindret motor i en Lamborghini er fundamental. Lige fra den første Lamborghini 350 GT blev præsenteret i 1964 har en V12-motor været en fasttømret del af Lamborghinis DNA-kode. Med en vægt på beskedne 235 kilo er den nye motor et studie i moderne ingeniørkunst med sit kompakte og lette design, anvendelse af silikonebehandlet aluminium og et design, der sikrer omdrejningsvillighed. Selv i en verden af supersportsvogne vil 700 hk ved 8.250 o/min og 690 Nm ved 5.500 o/min sætte nye standarder.

Også gearkassen vil sætte nye standarder. Fra starten var det Lamborghinis målsætning at skabe en transmission med verdens mest emotionelle skiftefornemmelse. Den innovative gearkasse kan præstere skiftetider, der er næsten 50 procent hurtigere, end det er muligt med en dobbeltkoblingsgearkasse. Disse lave skiftehastigheder opnås som følge af transmissionens design, hvor skift sker i en serie frem for parallelt som det er tilfældet i en konventionel gearkasse. En anden åbenlys fordel ved det nye design er vægten på blot 79 kilo, hvilket også er under en sammenlignelig dobbeltkoblingsgearkasse.