Ny Kia Baby på Frankfurt Motorshow

Verdenspremiere på ny minibil i den mindste klasse, A-segmentet

Netop som Kia Motors i Danmark gør sig klar til at introducere den store Magentis, som er en såkaldt D-segment bil, så præsenterer Fabrikken fra Korea en helt ny minibil på den store internationale biludstilling i Frankfurt i september. Kia har ikke haft en minibil i flere år siden hedengangne Kia Pride , og for første gang vil man have en konkurrencedygtig model i dette segment.

Minien, som først får sit navn afsløret på udstillingens pressedag den 9/9, er en lille fiks sag med 5 døre, og et udseende, der nok skal charmere. Bag det charmerende ydre gemmer der sig imidlertid en række dyder.
Rummeligheden i kabinen skulle være en af de bedste overhovedet i klassen, og den fås i en såvel 4 som 5 sæders version. Bagagepladsen er på 157 liter med ryglænet oppe, og lægges det ned giver det plads til hele 882 liter.

Der bliver tale om to motorvarianter, begge 4 cylindrede, dels en 1,0 på 60 HK og en 1,1 liters på 64 HK. Den ”store” af motorerne har en fordel på små 10 Nm til den lille, med 96,1 Nm ved 4.000 omdr.

Sensationelle brændstoftal
Hvad der er helt nyt for Kia, er nogle utrolig flotte forbrugstal, hvor tallet for 1,0 literen skulle være 20,0 km pr. liter benzin ved blandet forbrug, hvilket udløser laveste ejerafgift overhovedet på kun 520 kr. om året! Tilsvarende skulle 1,1 literen køre 18,5 km på en liter, svarende til en årlig afgift på 1020 kr.

A- segmentet er et af de vigtigste i Europa, og den nye er designet med det formål at hjælpe til med at nå Kia’s erklærede mål om at tredoble salget i Europa i år 2005. En diesel version vil blive introduceret i 2005, og det kan øge populariteten yderligere. Salgspotentialet for en 12 måneders periode i Europa er ca. 60.000 enheder.

”Priserne er endnu totalt ukendte, men hvis alt går som det skal, så vil vi sigte på en introduktion i Danmark formentlig til April.” udtaler Salgs og Marketingchef Jacob Nellemann og fortsætter: ” Den nye mini komplementerer vores modelpalette, og passer perfekt ind i vores fortsatte målsætning om at vinde markedsandele, så vi glæder os”.