Til efteråret sender Kia Motors et sikkert hit på gaden i det såkaldte Golf-segment. Det sker med en veldrejet Cerato, der bliver introduceret både som femdørs hatchback og firedørs sedan. Og i Cerato er fokus sat på sikkerheden.

I løbet af efteråret vil endnu en ny Kia-model sætte sit præg på de danske landeveje. Cerato er navnet – og den afløser Shuma II, der hidtil har været Kia’s kombattant i den såkaldte Golf-klasse.

Og selv om Kia udspringer fra Korea, er der i høj grad tale om en universel bil. Den ny Cerato er således designet i Kia’s R&D-centre i henholdsvis Tyskland og USA. Det har været med til at gøre bilen meget europæisk.

Der er mange bilmærker repræsenteret i Golf-klassen, men med et meget højt udstyrs- og sikkerhedsniveau vil Cerato helt sikkert blive en ombejlet model. Bilen bliver lavet i en fire- og en femdørs version – henholdsvis som sedan og hatchback. Og bliver i Danmark udstyret med tre forskellige motorer.

Den mindste benzinversion bliver Cerato 1,6 LX, som har 105 friske hestekræfter. Med et drejningsmoment på 143 Nm kører bilen godt 14,2 kilometer på literen ved blandet kørsel.

Er man til lidt mere ”power” under kølerhjelmen, kan man få Cerato med en 2,0 CVVT benzinmotor, som yder 143 hestekræfter. Drejningsmomentet er på 186 Nm, og det gør 2,0’eren i stand til at køre godt 13,3 kilometer på literen (blandet kørsel).

Omkring en måned efter benzinvarianternes ankomst, bliver der mulighed for at købe Cerato med en fuldstændig nyudviklet 1.5 CRDi-motor, som yder 102 hestekræfter. Der er tale om en stærk motor med et drejningsmoment på 235 Nm, som virkelig gør Cerato økonomisk i drift. Gennemsnittet ved blandet kørsel viser 18,8 kilometer per liter diesel.

Priserne er endnu ikke helt på plads – men Kia Motors forventer, at den billigste model kommer til at koste mellem 175.000 og 180.000 kroner.

Der er masser af albuerum i den nye Cerato. En akselafstand på 261 centimeter har skabt grobund for god plads i kabinen – men heller ikke bagagerumspladsen behøver man at frygte for. I femdørs-versionen er der således hele 538 liter at gøre godt med.

På udstyrslisten er Cerato som sagt kommet rigtigt godt med.Seks airbags, skivebremser på alle fire hjul, ABS-bremser med EBD (elektronisk bremsefordeling), Isofix-beslag, aktive nakkestøtter og selestrammere er bare et lille udpluk fra den mangfoldige liste over standardudstyret. At bilen desuden er ekviperet med fire elruder, opvarmede elspejle og solbrilleholder, gør bare køreoplevelsen endnu mere komplet – på hver eneste kilometer.

Man kan læse mere om Kias nye stjerneskud på importørens hjemmeside, på www.kiamotors.dk. Her vil man også snart kunne se de eksakte priser samt den endelige dato for introduktionen af Cerato.