Den nye sportslige 3-dørs hatchback fra KIA.

Navnet fortæller næsten hele historien: pro_ceed er den nye sportslige,
progressive ceed-variant fra Kia. Efter 5-dørs ceed, som blev introduceret i
Danmark sidste forår og siden er blevet en kæmpesucces, fulgte SW -
”Sporty Wagon”. Og nu lancerer Kia det sidste skud på stammen, Kia
pro_ceed.

Kia pro_ceed er bygget på samme tekniske platform som ceed 5-dørs
ligesom ceed SW er det. Men Kias europæiske designgruppe med
chefdesigner Gregory Guillaume i spidsen har ikke blot fjernet de bageste
sidedøre fra 5-dørs varianten, de har givet pro_ceed sit helt eget udtryk. I
praksis er det kun motorhjelm og forskærme, pro_ceed har til fælles med ceed.

Den frihed har betydet, at designerne fuldstændig har kunnet koncentrere sig
om at give pro_ceed sit sportslige udseende. Den er umiskendeligt en Kia
ceed, men pro_ceed er så sportslig i sit udtryk, at den – tilsigtet naturligvis,
vil appellere til en helt anden kundegruppe.

Stilren og sportslig
”Med den nye Kia pro_ceed får kunderne et enestående stilistisk udseende
og en ægte sportslig køreglæde, samtidig med at de fleste egenskaber fra
den populære ceed 5-dørs hatchback er bevaret, også med hensyn til
praktisk anvendelse og alsidighed,” fortæller Kias europæiske topchef, Jean
Charles Lievens (Senior Vice President Kia Motors Europe).
”Og hér i Danmark er vi ikke i tvivl om, at den nye pro_ceed vil slå an,” tilføjer
Mogens Lyngsø – Kommerciel direktør hos Kia Import Danmark, ”simpelthen
fordi markedet er til den slags biler, som især appellerer til de yngre
bilkøbere.”

Sportslige køreegenskaber
Der er med pro_ceed sat fokus på det dynamisk sportslige design, men det
er ikke alene af æstetiske grunde. Køreegenskaberne er nemlig også
prioriteret højt og de to ting har man forenet bl.a. ved at gøre pro_ceed lavere, en anelse længere og ikke mindst ved at inkorporere aerodynamiske detaljer som spoiler øverst på bagklappen og en formgivning af sidedørene og
bagskærme, som dirigerer vindstrømningerne henover hjulkasserne.
Luftmodstandskoefficienten er 0,33 og også den såkaldte opdriftskoefficient er usædvanlig lav – hvilket i praksis ”klæber” bilen til kørebanen.
Kia designerne har desuden konstrueret karrosseriet, så vridningen er
minimal. Det er gjort i design såvel som i materialeanvendelse. Der er
benyttet højstyrkestål (67 procent) til de vigtigste komponenter og mere end
87 procent af karrosseriet er skabt i galvaniseret stål. Desuden er
undervognen strammere end på ceed 5 dørs. Derved er vejgrebet optimeret
– noget der mærkes såvel i kurverne, som i form af stor stabilitet ved hurtig
ligeud kørsel.

Praktiske og elegante kabineløsninger
Indvendig i Kia pro_ceed genfinder man en række designelementer fra de
kendte ceed varianter. De største forskelle opleves i kraft af det lavere loft, de større døre og det re-designede bagsæde. Loftshøjden er fortsat fuld
tilstrækkelig og kabinepladsen fuldt konkurrencedygtig. Dørhængsler med tre
åbningsvinkler (25, 50 og 70 grader) er med til at øge funktionaliteten.
Trods det sportslige udseende er bagagerummet stort: 340 liter og med
mulighed for udvidelse til 1210 liter med bagsæderyglænene foldet ned – i
øvrigt uden at nakkestøtterne er afmonteret.
Elegante designmæssige løsninger er med til at sætte deres præg på
pro_ceed interiøret som f.eks. en midterkonsol, der på det nærmeste ser ud
som om den svæver. Den indeholder ikke blot audio-anlægget men også hele
fire luftdyser.

Sportsligt udstyr – og maskineri
Kia pro_cee’d vil kunne leveres alternativt med fire forskellige motorer og i to
udstyrsvarianter, ”Sport” og ”SportX”.

De fire motorer er to benzinmotorer og to dieselmaskiner på hhv. 1,6 og 2,0
liter. Benzinmotorerne yder 126 og 143 hk og dieselmotorerne omfatter den
meget dynamiske 1,6-liters maskine på 115 hk – designet og konstrueret på
KIA’s center for dieselmotorer i forsknings- og udviklingscentret i Rüsselsheim
og bygget på KIA fabrikken i Slovakiet – samt den kraftfulde 140-hestes
maskine, der præsterer 305 Nm i omdrejningsområdet fra 1800 til 2500 o/min.
Brændstofforbruget ligger mellem 14,1 km/l og 20,8 km/l, mens CO2-
emissionerne udgør mellem 126 og 170 g/km. Og fordi Kia pro_ceed er en
del lettere end ceed 5-dørs er den 2-3 tiendedele af et sekund kortere tid om
at nå de obligatoriske 100 km/t.

”Sport” udstyret inkluderer 17” alufælge, elektronisk klimaanlæg, el-drevne
sideruder, sportskabine, sædevarme, USB, AUX og iPod indgang og meget
andet, mens ”SportX” desuden byder på fuld læderkabine med elegante
kontrastsyninger, regnsensor, el-indklappelige sidespejle, follow-me-home lys, foldenøgle, ratbetjent fartpilot til dieselvarianterne.

Sidst, men for de allerfleste kunder bestemt ikke mindst: Kia pro_ceed
leveres med samme omfattende garanti-ordning, som også gælder de øvrige
modelvarianter i ceed familien og som er helt enestående på markedet: 7 års
garanti (eller 150.000 km)!