Lotus Sport har udviklet racer-versioner af Lotus modeller de sidste 10 år, startende med Lotus Sport Elise i 1999 og senest Lotus 2-Eleven. Lotus 2-Eleven er konstrueret helt i Chapmans ånd om fabelagtige køreegenskaber opnået gennem lav vægt og simpel mekanik. Men her stopper evolutionen af Lotus 2-Eleven ikke, for en ny rendyrket version homologeret til livet på racerbanen ser nu dagens lys. Lotus 2-Eleven GT4 Supersport er specifikt udviklet med henblik på deltagelse i SRC European GT4 Supersport Championship.

Lotus 2-Eleven GT4 Supersport er kompromisløs i alle aspekter. Den 4-cylindrede 1,8-liters motor med kompressor er blevet modificeret med et mindre remhjul, hvilket resulterer i et bedre drev af kompressoren ved højere omdrejninger samt et bedre drejningsmoment i toppen af omdrejningsskalaen. Samtidig er motorens ind- og udsugningssystem modificeret, ligesom motorstyringsenheden er optimeret for bedre output. Det har øget effekten fra 252 hk til 270 hk ved 8.000 o/min med et maksimalt drejningsmoment på 247 Nm til rådighed ved 6.500 o/min. Den samlede vægt er blot 750 kilo, hvilket giver et forhold mellem vægt og effekt på 2,8 kilo per hestekraft. Til at overføre motoreffekten til asfalten er Lotus 2-Eleven GT4 Supersport udstyret med en 6-trins sekventiel gearkasse med skiftefunktion uden brug af kobling og limited slip differentiale, der minimerer hjulspind og øger bilens greb i underlaget. Chassiset består af limede aluminiumsprofiler og undervognen har dobbelte triangler for og bag med justerbar krængningsstabilisatorer og dæmper fra Ohlins.

Den omfattende udstyrsliste indeholder endvidere et eftermonteret FIA-godkendt sikkerhedsbur samt racersæde med 6-punktssele. Sædet er designet af Lotus og bygget i kulfiber for at spare vægt og maksimere styrken. Sædet er endvidere godkendt for brug sammen med sikkerhedssystemet HANS og designet med ekstra store ører på siden for yderligere beskyttelse af hovedet. I henhold til reglementet er Lotus 2-Eleven GT4 Supersport udstyret med en 4-liters elektrisk ildslukker, der er forbundet med både cockpit og motorrum,  og en brændstoftank med en kapacitet på 70 liter. Med til at holde den samlede vægt på et absolut minimum er smedede fælge i aluminium, omviklede dæk fra Yokohama, mens bremsesystemet er fra AP Racing med bremseklodser fremstillet decideret til ekstremt hårdt brug over en længere tidsperiode. For en nem og hurtig adgang til cockpittet er rattet aftageligt og bag det toner en instrumentering med integreret laptimer og separat LCD display, der fortæller hvilket gear bilen er i.  

Lotus har høje forventninger til Lotus 2-Eleven GT4 Supersport. Ved tidligere tests har bilen vist sig særdeles konkurrencedygtig og har kørt omgangstider i toppen af tabellen. Der er tale om en begrænset produktion på blot 10 biler i 2009 og prisen for Lotus 2-Eleven GT4 Supersport er 83.857 Euro plus moms. Interesserede i Lotus 2-Eleven GT4 Supersport kan få yderligere information hos Lotus Copenhagen, hvor Lotus' samlede modelprogram kan opleves.