Ny Mazda6 får dansk premiere til efteråret

Afløseren for den velkendte job- og familiebil, Mazda 626, er nu på vej til Danmark. Og Mazda fabrikken er gået drastisk til værks med en gennemgribende ændring af alt fra inderst til yderst. Designet er blevet meget udtryksfuldt og muskulært med en karakteristisk og aggressiv front samt et for- og baglygtedesign, som virkelig signalerer, at her kommer en helt ny Mazda. Indvendigt er designet præget af italienske sportsfornemmelser, og da både motorer og selve bilens opbygning også er nyudviklet, har bilen med rette fået et helt nyt navn: Mazda6, kort og godt.

Mazda6 introduceres på det danske marked i løbet af oktober måned i tre karosseri- varianter, nemlig som 4-dørs Sedan, 5-dørs CombiCoupe og som Stationcar. Og det forventes, at priserne vil begynde ved ca. kr. 250.000 for en 1.8 Sedan med Exclusive udstyr og toppe ved ca. kr. 330.000 for en 2.3 CombiCoupe i Sportive udgave.

Nye alu-motorer
En ny Mazda motorgeneration har premiere med Mazda6, hvor der kan vælges mellem 3 udgaver af den nye DOHC-16V firecylindrede letvægtsfamilie, hvor alt er produceret i aluminium. En 1.8 som yder 120 hk ved 5.500 omdrejninger, 2.0 udgaven der yder 141 hk ved 6.000 omdr. og topmodellen med 2.3 motor og sekventiel ventilstyring (S-VT) der yder hele 166 hk ved 6.500 omdr. De nye motorer er bl.a. karakteriseret ved, at ca. 90 % af motorens maximale drejningsmoment på hhv. 165, 181 og 207 Nm er til rådighed i et bredt omdrejningsområde (2.000 - 5.500 omdr./min.), hvilket giver hurtige mellemaccelerationer og et godt kraftoverskud.

Helt ny undervogn
Udover et meget stærkere chassis, hvor hele grundkonstruktionen er blevet forstærket, er der udviklet helt nye hjulophæng for og bag. Foran er Mazda6 udstyret med uafhængig dobbelt-wishbone, en opsætning som også kendes fra fx roadsteren MX-5. Bagtil har man udviklet en ny og meget kompakt E-type multilink bagaksel, som udover bedre køreegenskaber også giver bedre plads i bagagerummet.Akselafstanden er, i forhold til 626 modellen, øget med 6,5 cm til i alt 2,675 m, og da sporvidden samtidig er øget med hele 7,5 cm til i alt 1,540 m, står Mazda6 på et af klassens største fodaftryk. En af konsekvenserne af den meget brede sporvidde er bl.a., at bilens tyngdepunkt bliver lavere, hvilket har stor indflydelse på vejbeliggenhed og dermed køreegenskaberne, hvor man i øvrigt har haft MX-5’eren som forbillede.

Sikkerhed i højsædet
Mazda6 er udviklet med henblik på, at den skal opnå minimum fire stjerner i Euro NCAP testen for beskyttelse af passagererne ved en frontal- og sidekollision, men også for beskyttelse af fodgængere. Udover mange forbedringer i bilens basiskonstruktion har Mazda6 fx 6 airbags incl. gardinairbags, som beskytter både for og bag og et nyt pedalsikkerheds-system, som hindrer pedalerne i at trænge ind i kabinen ved et færdselsuheld. Og airbag-systemet justerer selv, hvor hurtigt og kraftigt airbag’en skal udløses afhængigt af kollisionens karakter. Også selve sædekonstruktionen er ny og med indbygget minimering af risikoen for piskesmældsskader.Bilens entydige køreegenskaber har afgørende betydning for den aktive sikkerhed, og også her er der gjort alt for at maksimere førerens chance for at undgå uheld. Bl.a. er ABS bremssystemet med elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistent, som sammen med de kraftige bremser hjælper til en hurtig og sikker nedbremsning af bilen. Og på 2.0 og 2.3 modellerne er et avanceret Dynamic Stability Control (DSC) system standard. DSC systemet er en overbygning på ABS, som hele tiden overvåger bilens og førerens ”opførsel” og griber ind, når og hvis der opstår en risiko for udskridning. Det foregår ved at nedbremse det enkelte hjul, uafhængigt af de andre, og ved evt. at nedsætte motorkraften. Systemet har også indbygget Traction Control – anti-spin – og har især en stor sikkerhedsmæssig fordel ved pludselige undvigesituationer og hurtig kurvekørsel eller ved kørsel på løst underlag.

Mere standardudstyr
Alle Mazda6 modellerne er bl.a. udstyret med aircondition, el-betjente sideruder foran, fjernbetjent centrallås med dobbelt lås, el-sidespejle, længde- og højdejusterbart rat, lygtevaskere og udvendig temperaturmåler. Plus selvfølgelig det nævnte sikkerhedsudstyr som 6 airbags, ABS med EBD og bremseassistent, 3 nakkestøtter og rulleseler bag, Isofix beslag til barnestolen og forreste sikkerhedsseler med strammer- og begrænserfunktion.2.0 modellen med Touring udstyr har desuden klimaanlæg, el-ruder bag, tripcomputer, fartpilot, opvarmede sidespejle, læderrat, sædevarme og DSC antiudskridnings systemet.Og topmodellen 2.3 Sportive endvidere Xenon forlygter med automatisk niveau regulering, 17 tomme alufælge, dobbelt udstødning og et high-end musikanlæg med CD Changer til 6 CD’ere og Bose højttalersystem med subwoofer og 6 højttalere.