Ny og kraftigere Seat Leon Cupra R

SEAT sætter nu endnu større fokus på produktionen af modeller med sportslig karakter, og et af resultaterne deraf er den nye Seat Leon Cupra R. Den er udstyret med en 1,8 liters motor med 225 hk - 15 hk mere end forgængeren. Dette gør den nye Leon Cupra R til den sportsligste, stærkeste og hurtigste seriemodel i SEATs historie.

Med en ydelse på 225 hk kan Leon Cupra R byde på en topfart på 240 km/t. Det maksimale drejningsmoment er nu på 280 Nm allerede ved 2200 omdr./min, og dette giver en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 6,9 sekunder. På trods af den forbedret ydelse har det ikke været nødvendigt at foretage ændringer af affjedringen.

En af forklaringerne på Seat Leon Cupra R’s succes er undervognen. Uanset forholdene overfører undervognen de mange hestekræfter til vejen med stor effektivitet og stabilitet, og bremseevnen er optimal. Ligesom forgængeren er den nye Leon Cupra R udstyret med Dynamic Steering Response (DSR). Fordelen herved er undervognens evne til at tilpasse sig og reagere hurtigt på førerens kørsel.

Kendetegnende for Leon Cupra R er det kompakte karrosseri, den lave sportsundervogn, de store luftindtag i den forreste stødfanger og 18” alufælge. I kabinen er den sorte farve dominerende kun afbrudt af de hvide instrumenture, aluminiumsfarvede pedaler og fodstøtte og den rødmønstrede gearknop.

Seat Leon Cupra R er, med sine mange hestekræfter og sit stærke drejningsmoment, ikke gået på kompromis med sikkerhedsudstyret. Udover fire airbags, pyrotekniske selestrammere tæller standardudstyret også ESP og bremseassistent.

Momentstærk dieselmotor
En anden nyhed i modelår 2004 er 1,9 TDI-motor med pumpedyse. Ydelsen lyder på 130 hk, og det maksimale drejningsmoment er imponerede 310 Nm ved 1.900 omdr./min. 6-trins gearkassse er standard til denne motor. Det er muligt at bestille 130 hk TDI-motoren til Seat Leon Sport, Toledo Signo og Alhambra.