Med et forbrug efter EU-normen på 27 km/l er Opel Insignia den mest økonomiske bil i klassen af firmabiler. Priserne begynder lige under 300.000 kr.

Med næsten 9000 solgte biler siden introduktionen i 2008 er Insignia en af de mest populære firmabiler. Nu kommer næste Insignia generation, der er forbedret og udviklet på en lang række områder. Nyheden kan ses og prøvekøres fra den 26.-27. oktober, hvor de danske Opel forhandlere holder åbent hus. En af de mest iøjnefaldende nyheder i kabinen er instrumenteringen, der nu er præget af farveskærme og et nyt navigationssystem med 8” skærm, der bliver standardudstyr på alle biler til erhvervsleasing. Motorprogrammet er fornyet med to nye turbodieselmotorer på hhv. 120 og 140 hk. Begge udmærker sig ved at have klassens laveste forbrug med en EU-norm på 27 km/l svarende til 99 gram CO2 udslip pr. kilometer. Med 1,4T turbobenzinmotor overholder Insignia de nyeste Euro6 krav til benzinmotorer, og det er også den billigste variant på det danske marked. Med fire eller fem dørs karrosseri koster Insignia 1,4T 299.900 kr. i Edition version. Med denne model satser Opel på private bilkøbere, der ønsker sig en stor og komfortabel bil.

Beskatningsværdier fra 255.990 kr.
Mest solgt bliver den nye Insignia nok som leasingbil, hvor Opel tilbyder leasingselskaberne flere versioner med meget favorabel beskatningsværdi. Laveste beskatningsværdi har 1,4T med 4 el. 5 døre. Her bliver brugeren beskattet af 255.990 kr.  En anden efterspurgt leasingversion bliver 2,0 CDTI med 120 hk til en beskatningsværdi ved erhvervsleasing på 275.990 kr. og med 140 hk motor som Sports Tourer til 295.990 kr. i beskatningsgrundlag. I alle tilfælde er bilerne til erhvervsleasing rigt udstyret med blandt andet navigationsanlæg, 8” touch-screen, touchpad og telefonanlæg med Bluetooth som standardudstyr.

Udvendig har Insignia fået ny front og hækparti med LED baglygter. Undervognen er forbedret til gavn for komfort og dynamiske køreegenskaber. Ændringerne omfatter blandt andet nye støddæmpere, krængningsstabilisator og styretøj, hvilket også har medvirket til et lavere støjniveau i kabinen og færre vibrationer fra undervognen.

Ny højbenet Insignia med firehjulstræk
Andre nyheder er Insignia OPC og en helt ny variant med navnet ”Country Tourer”, der kommer til Danmark i begyndelsen af 2014. Prisen på Country Tourer er endnu ikke fastlagt, men kommer til at ligge omkring 580.000 kr. for en version med 2,0 CDTI motor på 163 hk og automatgear. Country Tourer udmærker sig ved at have en omfattende liste af standardudstyr og firehjulstræk samt en større frihøjde som en hjælp ved kørsel uden for almindelige veje. Insignia Country Tourer har også karrosseribeskyttelse mod stenslag og ridser for og bag, omkring siderne og hjulkasserne til gavn ved kørsel uden for asfaltveje. Et avanceret Haldex firehjulstræk er standardudstyr på Country Tourer, der kan leveres med 2,0 SIDI turbobenzinmotor på 250 hk eller 2,0 CDTI turbodieselmotor med 163 hk.

Radar holder øje med forhindringer
Den nye Opel Insignia har fået nye sikkerhedsteknologier som radar- og kamerabaserede sikkerhedssystemer til brug for Adaptive Cruise Control, Side Blind Spot Alert og Forward Collision Alert. Adaptive Cruise Control fastholder en valgt hastighed, hvor bilen automatisk holder sikkerhedsafstanden til den forankørende og om nødvendigt bremser bilen ned. Insignia kan udstyres med bakkamera, Rear Cross Traffic Alert, der hjælper ved bakmanøvre fra en uoverskuelig parkeringsplads, Lane Change Alert og Side Blind Zone Alert, der hjælper til at holde styr på trafik fra siden og bagved. AFL+ xenon forlygterne har et omfattende lysprogram, der tilpasser lyskeglen efter vejr, hastighed og vejforløbet.