Ny Opel Vectra Wagon

Vectra Wagon har verdenspremiere på Frankfurt Motor Show i september og bliver til salg i Danmark omkring nytår.

Der er op til 1.850 liter plads til gods i den nye lange Opel Vectra Wagon, som også byder på masser af plads ved bagsædet. Vectra Wagon kommer til salg i Danmark omkring nytår. Den vises første gang for offentligheden på den internationale biludstilling i Frankfurt 11. til 21. september. Derpå kommer den til salg i flere lande – og ventes til Danmark lige omkring nytår.

Det er endnu en yderst rummelig og fleksibel bil, der kompletterer Opels Vectra program. Der er op til 1.850 liters plads til bagage og gods i Vectra Wagon (målt efter VDA standard metoden) – og man kan transportere ting op til to meter i den elegante wagon. Den har plads til mere bagage end en Omega – og der er betydelig mere plads ved bagsædet.

Basis for den store bil er Opel Signum med akselafstanden på 2,83 meter.Det er 13 centimeter længere end i Vectra Sedan. Bilens mål er 4,82 m i længden, bredde på 1,79 m og højden 1,50 meter. Den skal bygges i Rüsselsheim på den mest moderne bilfabrik i verden.

Flere nyskabelser
Vectra Wagon rummer mange nyskabelser, som gør den ekstra fleksibel og anvendelig. Bl.a. fås som ekstraudstyr en række tasker, net og kurve, som nemt kan fastgøres i bagagerummet – systemet kaldes FlexOrganizer.

Desuden kan bagklappen fås med elektronisk åbnemekanisme – klappen betjenes ved tryk på en knap på nøglen eller instrumentbrættet. Anden ny teknik er forlygterne, der tilpasser sig til kørslen og vejbanen og populært sagt ”lyser om hjørner” – og det klimakontrollerede førersæde.

Motorprogrammet
Efter Vectra Sedan, Vectra GTS og Signum er Opels nye bilfamilie nu komplet med Vectra Wagon. Denne model er tilpasset ønskerne fra de kunder, der ønsker en elegant, meget rummelig og velkørende bil. De kræver masser af plads til både personer og bagage.

Motorprogrammet spænder fra 100 til 211 hk – nemlig fire benzindrevne og tre turbodieselmotorer. Tre er nyudviklede: Opels første benzinmotor med direkte indsprøjtning er på 2,2 liter og yder 155 hk, den 2-liters turbo benzinmotor yder 175 hk og en 3,0 liters turbodiesel V6 common rail på 177 hk. Topmotoren er den 211 hestes 3,2 V6 ECOTEC.

Udstyrsprogrammet
Udstyrsprogrammet er særdeles omfattende og byder bl.a. på Rejseassistenten, som først blev set i Signum. Rejseassistenten placeres mellem de to yderste pladser på bagsædet og rummer to foldeborde, en køler, affaldsbeholder, kopholdere, to 12 volts strømudtag og en holder til en transportabel DVD afspiller – og så er der et modul for Twin Audio, så man kan høre forskellige programmer for og bag i bilen.

Bagagesystemet
Bagagerummet nyder godt af FlexOrganizer systemet, hvor en række kroge fleksibelt placeret i sidernes skinner giver mulighed for fastgørelse af alle de ting, som ofte farer rundt under kørslen. Tilbehøret er net, sammenklappelige kurve og tasker, som gør det nemt at medbringe alle de nødvendige småting. Bagagerummet er skjult for nysgerrige blikke med et heldækkende rulletæppe i niveau med den nederste kant på vinduerne. Desuden er der tre helt skjulte rum også til opbevaring.

Man kan få et dobbeltsidet tæppe til at dække hele gulvet i bagagerummet. Det har velour på den ene side og nemt vaskbart gummibelægning på den anden.

Bagsædet har plads til tre – og er delt 40:60 – med en indbygget ”skilem” til transport af lange genstande. Hvis man ofte vil transportere emner, der er mere end to meter, kan man få et højre forsæde, hvor ryggen kan lægges vandret ned, så man får endnu længere plads.

Ny type træktøj
En raffineret løsning er den skjulte trækkrog, som drejes på plads med et håndtag i bagagerummet – og blot presses på plads til brug med foden.På samme måde skubbes den i sit skjul efter brug, efter at man blot har låst den op fra dets stilling.

Sikkerheden
Komfort og køreevner er sikret med den lange akselafstand og Opels Interactive Driving System (IDS) med ESPPlus - sidste generation af det elektroniske stabilitetsprogram med bremsekraft-indvirkning på op til tre hjul i en kritisk situation.

Sikkerheden er desuden i top med den særdeles stabile kabinecelle, airbags foran og i siderne – samt gardinairbags både foran og bagi – og desuden 3-punkts sikkerhedsseler ved alle pladser. Wagon har også Opels patenterede sikkerhedspedaler, aktive hovedstøtter foran, to højdejusterbare hovedstøtter ved bagsædet – samt to Isofix fastgørelsesseler til montering af børnestole på bagsædet.

(Prisen på Vectra Wagon kendes endnu ikke)