Med de nye linjer får designet på den nye 308 et drys af Peugeots nye designfilosofi. Nøgleordet er elegance, og linjerne er skåret så tæt ind til bilens mekaniske komponenter som muligt for at fremhæve den dynamiske profil. Fortil er fronten fornyet med inspiration fra den ”flydende” kølergril, som kendetegner konceptbilen SR1, mens luftindtaget er gjort mindre, så fronten fremstår mere let og elegant. Dette understreges af nye LED forlygter, der er formet som en boomerang.

Ambitionerne for Peugeot 308 er at være i front på miljøeffektivitet – uden at give afkald på førertrøjen, når det gælder køreegenskaber og køreglæde.
Den følger i fodsporene på Peugeot 508 og introduceres med Peugeots nyeste Stop&Start system: e-HDi microhybrid-teknologi. Den brændstofbesparende teknologi vil kunne fås på 1,6 HDi FAP og vil enten være kombineret med en ESG gearkasse (elektronisk styret gearkasse) eller en manuel gearkasse.

Ud over microhybrid-teknologien er alle faktorer, der har en indflydelse på CO2-udledningen blevet optimeret:

  • Vægten er reduceret med 25 kg i gennemsnit pr. bil
    Introduktion af 16” dæk med meget lav rullemodstand
    Optimering af de nyeste motorer (VTi, THP og HDi Euro 5)
    En Cx-værdi på 0,28 for versioner med lavt brændstofforbrug, hvilket er en rekord i segmentet
    Anvendelse af styret oliepumpe på 1,6 HDi motorerne
    Optimeret generator på nogle af motorerne
    Forbedring af servostyringspumpen (den elektriske pumpeenhed)

Disse faktorer giver 308 en lav CO2-udledning og versionen med e-HDi microhybrid og ESG gear præsterer 98 g/km, hvilket er en rekord i klassen af mellemstore biler.

Den nye 308 har verdenspremiere på biludstillingen i Génève til marts og kommer på det europæiske marked til april. 308 vil rulle ud på de danske veje i forsommeren 2011.