En high performance sportsvogn med lavt brændstofforbrug
Stuttgart. Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG lancerer den nye Porsche 911 GT2 på Frankfurt Motor Show - den mest kraftfulde 911 til dato som er godkendt til kørsel på offentlig vej. Gennem det markante design med store luftindtag i fronten og en meget karakteristisk hækspoiler udtrykker den nye Porsche 911 GT2 styrke og kraftpotentiale som den hurtigste 911 nogen sinde – selv når den holder stille. Modellen leveres kun med baghjulstræk og en manuel 6-trins gearkasse og denne high performance atlet accelererer til 100 km/t på bare 3,7 sekunder og når en topfart på 329 km/t med et gennemsnitligt brændstofforbrug på blot 12,5 L/100 km - dermed opnås en brændstoføkonomi der var betragtet som umulig i denne klasse for bare et par år siden.

Motoren i den nye Porsche 911 GT2 er baseret på den 6 cylindret Boxer motor fra 911 Turbo med to turboladere med variabel turbine geometri (VTG). Den 3,6 liters store boxermotor opnår den maksimale ydelse på 530 Hk (390 kW) ved 6500 omdr./min., og har et maksimalt drejningsmoment på 680 Nm mellem 2.200 og 4.500 omdr./min. Med en vægt på 1440 kg tilbyder Porsche 911 GT2 et kraft/vægtforhold på bare 2,72 kg per Hk.

Forøgelsen af motorkraften med 50 Hk i forhold til standard Turbomotoren, er i den nye Porsche 911 GT2 skabt af to turboladere med et større kompressorhjul og af et flowoptimeret turbinehus der er konstrueret til et langt højere maksimaltryk. Og for første gang har Porsches ingeniører kombineret den turboladede motor med ekspansions indsugningsmanifold – en revolution indenfor trykladede motorer.

Princippet er at opnå en lavere temperatur på brændstofblandingen ved at anvende luftsvingninger i indsugningstakten som hjælper kølefasen. Dette giver en betydelig stigning i effektiviteten: Ved maksimal ydelse bliver brændstofforbruget nedbragt med op til 15%.

Også på udstødningssiden byder Porsche 911 GT2 på nyudviklinger. For første gang kommer der på en Porsche med gadetilladelse seriemæssigt en lyddæmper og et udstødningsrør af titanium som standard. Dette dyre materiale reducerer vægten på en sammenlignelig komponent med ca. 50% til små 9 kg.

Den nye Porsche 911 GT2 kommer standard med PCCB bremseanlæg, hvor bremseskiverne består af kulfiber- og keramikteknologi som sikrer en konstant høj bremseeffekt. En yderligere fordel overfor almindelige stålbremser er en reducering af den uaffjedrede masse på ca. 20 kg.

Derudover tæller standardudstyret det elektronisk regulerede støddæmpersystem PASM -Porsche Active Suspension Management. Porsche 911 GT2 kommer med 19” letvægts fælge med fordæk i dimensionerne: 235/35 ZR og bagdæk: 325/30 ZR 19 sportsdæk.

Pris inklusive danske afgifter og moms er kr. 4.106.416,-. Såfremt bilen kun skal køre på bane og således ikke skal indregistreres, kan den købes for kr. 1.193.252,- plus moms. Porsche 911 GT2 kan bestilles nu hos de danske Porsche Centre.