Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Ny Porsche 911 GT3 RS

|

Den nye Porsche 911 GT3 RS - en baneracer til gadebrug

- Lavere vægt og suveræn udfordring
- Sådan er traditionen for en RS-model

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG i Stuttgart fortsætter model-offensiven. Til oktober kommer den nye Porsche 911 GT3 RS på markedet. Det bliver en ekstrem sportslig model med styrke og ægthed som en original fuldblods baneracer, samtidig med at den bliver fuldt brugbar og lovlig til almindelig gadekørsel.

Porsche 911 GT3 RS er en homologiseringsmodel, beregnet til deltagelse i motorsport efter det nye GT-reglement. Porsche vil bygge mindst 200 eksemplarer, som sælges til private købere. Betegnelsen ”RS” får Porsche-kenderes og motorsportsentusiasters hjerte til at banke hurtigere. Modeller som RS 2,7 fra 1972 og 911 SC RS fra 1984 blev også bygget som homologiseringsmodeller. De er ikke bare stolte kapitler i Porsche-historien, men har været med til at skrive motorsportshistorie. Den nye Porsche 911 GT3 RS skal bygge videre på denne tradition.

Da ”RS” skulle udvikles, var det et vigtigt mål at opnå bedst mulige forhold imellem vægt og kraft. 4,86 kg pr. kW blev resultatet – en yderligere forbedring på fire procent sammenlignet med Club Sport versionen af GT3. Den nye model er 50 kg lettere, og vejer med fuld tank (90 liter) 1.360 kg.

”RS” kan ligesom sine forgængere kun fås med indbygget sikkerhedsbur. Alle biler er hvide med inskription i rød eller blå – fuldkommen som traditionen fra forløberne foreskriver. Gadeversionen af Porsches nye topsportsmodel har tekniske egenskaber, der senere vil dukke op i racerversionen: Hjulophæng med separate bærearme ved både for- og baghjul, undervognsgeometrien i det hele taget, en særlig let bagrude i akryl og kulfiberarmeret frontklap og bagspoiler.

Motoren er ekstremt letløbende og udvikler 280 kW (381 hk) ved 7.300 omdrejninger pr. minut fra en slagvolumen på 3,6 liter. Den kan maximalt nå 8.200 omdrejninger og har en effekt på 105,8 hk pr. liter slagvolumen. Disse værdier er de samme som for GT3. Et ekstra luftindtag på bagspoileren udnytter lufthvirvlerne ved høje hastigheder til at skabe øget lufttilførsel til motoren, så ”RS” hurtigere når sin maksimale ydelse. Den klassiske sprint fra 0-100 km/t klarer GT3 RS på 4,4 sekunder, og den når 200 km/t på 14 sekunder. Tophastigheden er 306 km/t. De overbevisende kræfter overføres via en close-ratio 6-trins gearkasse. Imellem motor og gearkasse har ”RS” et let svinghjul med lav rotationsmasse.

Porsche 911 GT3 RS skal sælges i alle lande med undtagelse af USA og Canada. I Danmark bliver prisen 780.000,- kr. ekskl. moms, hvis modellen kun benyttes til banekørsel, og 2.660.320,- kr., hvis modellen skal indregistreres til almindelig brug og dermed gadekørsel.

Porsche 911 til salg på biltorvet.dk

Porsche 911 2,7 2d
kr. 435.000
Porsche 911 GT3 3,6 Coupé 2d
kr. 1.495.000
Porsche 911 3,0 S/C 2d
kr. 299.900
Porsche 911 2,7 Targa
kr. 289.800
Porsche 911 3,2 Carrera 2d
kr. 285.000
Porsche 911 Carrera S 3,8 PDK 400HK 2d Aut.
Ring for pris
Porsche 911 Carrera 3,6 Tiptr. 325HK 2d Aut.
Ring for pris
Porsche 911 Turbo S 3,8 Coupé PDK 2d
Ring for pris
Porsche 911 Carrera S 3,8 Coupé Tiptr. 2d
Ring for pris
Porsche 911 Carrera 4S 3,8 Coupé PDK 2d
Ring for pris
Porsche 911 Carrera 4S 3,8 Coupé PDK 2d
Ring for pris
Porsche 911 Turbo 3,6 Coupé 2d
Ring for pris

Brugte biler fra alle bilmærker