Ny Porsche 911 GT3: Den hurtigste motor i 3,6 liter-klassen

Udover den nye Porsche 911 Turbo præsenterer Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG endnu en nyhed på Geneve Motor Show 2006, idet den nye Porsche 911 GT3 her får sin verdens premiere. Modellen introduceres til maj 2006 hos Danmarks tre autoriserede Porsche Centre.

I modelrækken 911 står forkortelsen GT3 for ren, uforfalsket køreglæde. Med sin kompromisløse dynamik er denne model overbevisende ikke blot til ”hverdags” brug, men også på bane. Den 415 HK stærke 3,6 liter boxer-motor når en specifik ydelse på 115,3 HK pr. liter cylindervolumen. Denne ydelse placerer den nye generation GT3 i toppen af seriesportsvogne med sugemotor beregnet til gadekørsel.

Seks-cylinder-motoren opnår sin nominelle effekt ved 7.600 o/min., og omdrejningsgrænsen ligger med sine 8.400 omdrejninger igen på 200 omdrejninger mere end forgængerens. Dermed er den verdensmester indenfor sin motorstørrelse. Udover dette høje omdrejningstal-koncept bidrager ligeledes den optimerede luftgennemstrømning afgørende til ydelsesstigningen. Det variable indsugningsanlæg med et fra 76 til 82 mm forstørret gasspjæld, de optimerede topstykker og et udstødningssystem med optimeret lavt modtryk muliggør dette.

Føreren har en revideret sekstrins-gearkasse til rådighed. Den besnærer med sine meget korte skiftevej og danner takket være de korte gearinger fra 2. til 6. gear det ideelle supplement til denne omdrejningsvillige motor.

Nyt for Porsche 911 GT3’eren er et ”up-shift-light”, som lyser omdrejningstælleren op kort før opnåelsen af de tilsvarende omdrejningstal. Den giver et ekstra signal ved det optimale tidspunkt for gearskifte. Måleværdierne beviser hvor godt motor og gear er afstemt til hinanden: Porsche 911 GT3 accelerer fra 0 til 100 km/t på 4,3 sek. og når en hastighed på 160 km/t efter start på 8,7 sek. Tophastigheden ligger på 310 km/t.

Den nye Porsche 911 GT3 råder for første gang over en aktiv undervogn. Porsche Active Suspension Management (PASM) tilbyder to sportige undervogne i en. Basiskonfigurationen svarer i det store hele til den tidligere model og egner sig til strækninger med skiftende kørebaneforhold. I sports-modus skifter systemet til en hårdere affjedring, som muliggør en endnu højere dynamik på banen.

For den bedst mulige overførsel af motorkraft til vejen er Porsche 911 GT3 udrustet med en omfattende drivliniepakke, som inkluderer ikke bare standard 19” store sportsdæk, men også et mekanisk spærredifferentiale. Desuden sørger den nye elektronisk regulerede Traction Control, som er taget fra high-performance Carrera GT sportsvognen, for sikker kraftoverførsel i enhver køresituation. Den indeholder derudover en slip- og slæbemotorbremseregulering og kan efter behov kobles helt fra.

Pris inklusive danske afgifter og moms er kr. 2.368.129,-. Såfremt bilen kun skal køre på bane, og således ikke skal indregistreres, kan den købes for kr. 697.500 + moms. Porsche 911 GT3 kan bestilles nu hos de danske Porsche Centre.