Ny Renault Twingo

Med et salg på over 2,4 millioner enheder siden introduktionen i april 1993 er Renault Twingo unægtelig en udholdende spiller i småbilsklassen. Anden generation af Twingo er netop præsenteret på biludstillingen i Geneve. Den nye Twingo vil forstærke Renault's position i småbilsklassen sammen med Clio II, Modus og Clio III.

Takket være et chassis, der stammer fra B-klassen, og et drivlineprogram med bl.a. den nye TCE (Turbo Control Efficiency) 100 hk benzinmotor, som tilbyder en ydelse og et brændstofforbrug, der er førende i klassen, er den nye Twingo langt mere dynamisk end forgængeren.

Den nye Twingo er endnu et bevis på Renault's ekspertise, når det gælder om at få mest muligt ud af kabinepladsen og udnytte hver eneste centimeter af den kun 360 cm lange bil. Interiøret er modulopbygget med fire uafhængige skydesæder. Samtidig er bagagerummet i den nye Twingo det største i klassen med et rumindhold på 165 til 285 liter (VDA) med alle fire sæder på plads og hele 959 liter i et to-sædet layout. Når ryglænet på det forreste passagersæde er vippet frem, er der sågar plads til genstande på op til 2,15 meter.

Den nye Twingo er udstyret med en såkaldt Audio Connection Box, som gør det muligt at afspille egen musik fra USB keys, bærbare MP3 afspillere eller iPods via bilens lydanlæg, der kan betjenes fra kontakter i rattet. Twingo kan også fås med hands-free Bluetooth telefonbetjening, komplet med en tilbageholdelsesfunktion, der giver større sikkerhed under kørslen.

Sikkerheden havde førsteprioritet hos det team, der designede den nye Twingo. Deres arbejde har omfattet alle aspekter af dette nøgleområde – fra positive, forudsigelige køreegenskaber og systemer, der forebygger uheld, til beskyttelse af de kørende, hvis uheldet alligevel skulle være ude. Den nye Twingo's robuste konstruktion, bremser og ophæng samt ergonomi og udstyr fra klassen over Twingo betyder, at den sikkerhedsmæssigt vil være blandt de bedste i klassen for små bybiler. Og dermed også være i stand til at klare selv de mest krævende kollisionstests.

Adskillige komfort- og sikkerhedsdetaljer, som ikke tidligere kunne leveres til Twingo, er også introduceret, bl.a. sideairbags, automatisk aircondition, fartpilot/hastighedsbegrænser og højdejusterbart rat.

På trods af alt dette er den nye Twingo et økonomisk rimeligt bekendtskab, både at købe og køre. Med 1.5 dCi motoren kombinerer den et nøjsomt brændstofforbrug med en tilsvarende lav CO2 udledning på 113 g/km. Selv med den største motor overskrider CO2 udledingen ikke 140 g/km. Dermed yder den nye Twingo et værdifuldt bidrag til Renault's målsætning i Commitment 2009 om en CO2 udledning mellem 120-140 g/km.