Samtidig med den nye Volvo S80 afslører Volvo Cars en helt ny, sekscylindret rækkemotor. Motoren er udstyret med et avanceret motorstyringssystem, som bidrager til både god ydelse og fornem brændstoføkonomi. Den meget kompakte motor kan monteres på tværs i motorrummet, hvilket er med til at skabe en imponerende kollisionssikkerhed.

Den nye sekscylindrede motor er udviklet af Volvo og har et helt nyt, kompakt design. Selve blokken er støbt i aluminium og har et større volumen end forgængeren, 3,2 liter mod tidligere 2,9. Trækkraften er også større, 238 hk med et drejningsmoment på 320 Nm.

"Motoren er udviklet, så den passer til Volvo's nye, sekstrins automat-gearkasse," siger Derek Crabb, vicedirektør hos Volvo Cars. Powertrain division. "Og hele drivlinen er udviklet samtidig med resten af bilen for at opnå en harmonisk køreoplevelse, der er helt i top i enhver henseende".

To motorer i én

Den nye motor indeholder en række meget avancerede, tekniske løsninger. Det gælder f.eks. den såkaldte CPS (Cam Profile Switching), der betyder, at knastakslen er designet således, at indsugningsventilerne kan løftes i to forskellige højder alt efter motorens hastighed og belastning.

"I princippet skaber vi med CPS to motorer i én," forklarer Derek Drabb. "Dermed kan vi tilfredsstille kunder med helt forskellige behov. Det gælder f.eks. både kunder, der lægger vægt på høje præstationer, og kunder, der prioriterer kørekomfort og brændstoføkonomi.

Kompakt format bidrager til imponerende kollisionssikkerhed

På trods af den store volumen er det en ekstremt kompakt motor. Faktisk er den kun 3 mm længere end Volvo's femcylindrede motorer, og dens længde er blot 625 mm.

"Af hensyn til sikkerheden er det særlig vigtigt, at motoren fylder så lidt som muligt på langs i bilen. Volvo's motorer monteres tværliggende, og en kompakt motor har derfor mere plads til at forskubbes i motorrummet i tilfælde af en frontal kollision. Det er med til at mindske risikoen for, at motoren trænger ind i passagerkabinen," forklarer Derek Crabb.

"Selve motoren kan ikke gøres særlig meget mindre, eftersom cylindrene og motorblokkens struktur stort set er den samme, som i en femcylindret motor. I stedet har vi fokuseret på at gøre den samlede drivlinie så kompakt som muligt."

Den tværliggende, sekscylindrede rækkemotors kompakte dimensioner opnås ved at placere hjælpeaggregater, såsom servopumpen og kompressoren til AC-systemet bag motoren på pladsen over gearkassen. Dermed skal hjælpeaggregaterne drives af den bageste del af knastakslen ved hjælp af reduktionsgear. Denne tekniske løsning kaldes READ – Rear End Ancillary Drive. Generatoren er direkte drevet og monteret på motorblokken. En løsning, som betyder, at hele drivlinien optager så lidt plads som muligt i bilens længderetning.

Bygget i Wales

Volvo's nye, sekscylindrede motor skal bygges på Ford's moderne motorfabrik i Bridgend, Wales. Fabrikken blev opført i 1980 og havde allerede i 2001 bygget 10 millioner motorer. I de senere år er der blevet foretaget store investeringer i anlægget for at klare de skrappe kvalitetskrav, der stilles af Ford's Premium Automotive Group (PAG).

"Fabrikken i Wales bygger mange af de seks- og ottecylindrede motorer til PAG's forskellige mærker. Selv om den nye Volvo-motor skal bygges i Bridgend, er den specificeret, designet og udviklet af Volvo Cars," forklarer Derek Crabb.