V8 drivlinen giver større markedspotentiale

Volumenmålet er 15.000 Volvo XC90 V8 årligt

75 procent af produktionen går til Nordamerika

En Volvo XC90 med V8 kraft under motorhjelmen giver ikke alene ekstra ydelse – den skærper også Volvo's konkurrenceevne i det skrappe SUV-segment. Den nye Volvo XC90 V8 har debut på biludstillingen i Paris den 23. september.

I USA har omkring 30 procent af de SUV'er, der sælges i luksusklassen, V8-motorer. Det betyder, at de hidtidige fem- og sekscylindrede udgaver af Volvo XC90 kun udnytter ca. 70 procent af markedspotentialet – selv om de alligevel har haft meget stor succes.

Dette 30 procent ’hul’ er nu udfyldt: "Vores V8 tilbud føles enormt solidt. Når det gælder kræfter og ydelse, er vi nu i samme klasse som de allerbedste. Og samtidig er vi sikre på, at en stor del af disse kunder vil sætte pris på den kendsgerning, at disse kræfter og køreegenskaber er kombineret med høj sikkerhed og gode miljøegenskaber. Det er vigtigt, at vi kan lancere en V8’er uden at gå på kompromis med vores kerneværdier", udtaler Volvo Cars koncernchef Hans-Olov Olsson.

Den nye V8-motor bliver et vendepunkt i Volvo Cars' historie. Det er den første V8-motor, virksomheden har produceret overhovedet, siden starten i 1927.

Kompakt V8’er og teknologisk gennembrud

Et uomgængeligt krav til den nye V8 motor var, at den skulle kunne monteres tværliggende i motorrummet, som alle andre Volvo-motorer. Takket være avanceret ingeniørarbejde er der nu udviklet en V8-motor, der blot er 754 mm lang og 635 mm bred – markedets mest kompakte sammenlignet med motorer med samme volumen.

Volvo XC90 V8 har et volumen på 4,4 liter, yder 315 hk og drejningsmomentet - det vigtigste ved en V8 motor - er 440 Nm ved 3.900 omdrejn./min. Og ved de omdrejningstal, hvor den meste kørsel foregår, omkring 2.000 omdrejn./min, har føreren ikke mindre end 370 Nm til rådighed. Acceleration fra 0 til 100 km/t klares på 7,0 sek., mens de foreløbige tal viser et gennemsnitligt brændstofforbrug på 7,7 km/ltr. Tophastigheden er begrænset til 210 km/t (190 km/t i USA).

Kræfterne fra Volvo's nye V8 motor overføres af en helt ny sekstrins automatgearkasse, der er dimensioneret til at kunne håndtere det meget høje drejningsmoment. Også denne enhed er særdeles kompakt, så den ikke forstyrrer bilens overordnede struktur.

Den tredje ingrediens i den nye V8 drivline er det elektroniske firehjulstræk, som nu er med Instant Traction. Denne nye teknologi - som Volvo Cars er den første bilproducent i verden til at introducere – giver en hurtigere start og et bedre vejgreb på glat underlag. Systemet er udviklet af den svenske virksomhed Haldex.

Sikkerheden bevaret

"En tværstillet motor hjælper med at bevare de forreste deformationszoner i XC90 og er dermed med til at sikre den beskyttende sikkerhed", forklarer Hans Wikman, der som vice præsident har det overordnede ansvar for bilerne på den store platform.

Derfor var ekstremt kompakte mål essentielle for den nye motor, hvilket også forklarer valget af en blot 60 graders vinkel mellem de to cylinderrækker – i modsætning til de mere almindelige 90 grader. Som et resultat af den kompakte størrelse og den kendsgerning, at motorblokken og topstykket er støbt i aluminium vejer Volvo's nye V8 kun 190 kg – vigtigt for et lavt brændstofforbrug.

Fokus på køreegenskaber og ydelse

Sikkerheds- og miljøegenskaber tilfører ekstra krydderi til V8 markedet, hvor køberne ofte baserer valget på følelsesmæssige argumenter som f.eks. køreglæde, kraft – og sågar motorlyd. I V8-verdenen er motorlyd en videnskab for sig. En traditionel amerikansk V8 har en dyb, lidt uensartet brummen, mens europæerne foretrækker en lidt mere smidig, sportslig lyd.

"Vores V8 har det, der skal til, for at tiltrække de amerikanske købere. Den klassiske V8 dunken har vi tilført et sofistikeret touch, som klart tilkendegiver, at her kommer en europæisk luksus-SUV", forklarer Hans-Olov Olsson.

Tre fjerdedele til Nordamerika

Volvo Cars planlægger at sælge 15.000 Volvo XC90 V8 om året, hvoraf 75 procent af totalproduktionen går til Nordamerika. USA er uden sammenligning det største V8 marked, fulgt af Canada og Mexico. Tyskland besætter fjerde- og Japan femtepladsen. Salget starter i USA i begyndelsen af 2005, hvorefter Volvo XC90 V8 bliver introduceret gradvist på andre markeder.

Prisvindende salgssucces

Volvo XC90 har været en enorm salgssucces for Volvo Cars. Det første produktionsvolumen på 50.000 biler om året er løbende sat op, og siden foråret 2004 har det årlige XC90 produktionstal på Torslanda-fabrikken i Göteborg været 90.000.

Samtidig har Volvo XC90 modtaget flere internationale priser inden for et kort tidsrum end nogen anden Volvo. "Da vi introducerede Volvo XC90, erklærede vi, at vi var den første bilproducent med næste generations SUV. Nu ved vi, at vores kunder er enige med os. Kombinationen af en kompakt SUV med op til syv sæder, et højt sikkerhedsniveau, personbilens køreegenskaber og konkurrencekraftige miljøegenskaber har været med til at gøre Volvo XC90 til en af bilverdenens mest roste modeller", siger Hans-Olov Olsson.