Navne- og generationsskifte for en europæisk succes i USA

Den har indtaget USA og amerikanerne under navnet Jetta. I Europa har den siden forrige modelskifte heddet Bora. I den kommende generation døbes sedan-modellen Jetta, så den nu hedder det samme i hele verden. Volkswagen Jetta bliver introduceret hos de danske Volkswagen-forhandlere til efteråret.

Den nye Jettas karakteristika er en sportslig profil, masser af plads til rejser og et særdeles rummeligt bagagerum. Sedanens mest dominerende designelement er den kraftfulde krom-kølergrill, som signalerer familieskabet med Passat og Golf GTI. Det nye ansigt bliver løbende implementeret i de øvrige Volkswagen-modeller. Som forløberen deler den nye Jetta tekniske gener med Golf. Overlegne køreegenskaber og finish er fællesnævner for det samlede modelprogram fra Volkswagen - og selvfølgelig også den nye Jetta.

Ændringen fra Bora til Jetta inkluderer ikke blot et stort designspring, men også en forøgelse i både indre og ydre dimensioner. For eksempel får de tre bagsædepassagerer fem centimeter mere benplads og 2,4 centimeters ekstra højde over hovedet. Det i forvejen store bagagerum er vokset med 72 liter til hele 527 liters volumen. For at understrege den sportslige form, kan Jetta ud over det traditionelle, stærke motorprogram, udstyres med ekstra heftige motorer til en bil i denne klasse. Topmotoriseringen, 2,0 turbo-FSI med 200 hk, har den tilfælles med Golf GTI, mens den momentstærke TDI-motor med 170 hk i dag fås til den store Passat. De hurtigt reagerende LED-baglygter bliver som i Golf Plus, Passat og luksuslimousinen Phaeton standardmonterede på Jetta.

Volkswagen Jetta er den mest solgte europæiske bil i de forenede stater, og derfor er produktionen henlagt til den moderne Volkswagen-fabrik i Puebla i Mexiko. På verdensplan har Jetta/Bora hidtil opnået et salgstal på over 6,5 mio.