Ny Volvo C70 – både cabriolet og coupé

Den nye Volvo C70 er snart klar til at indtage sin plads i solen, både som cabriolet og som coupé. Takket være et tredelt, sammenfoldeligt metal-foldetag kan man her nyde livet uden kompromisser, med taget oppe eller nede.

Volvo's nye cabriolet har premiere på Frankfurt Motor Show i midten af september 2005, og den forventes at være fremme hos Volvo-forhandlerne i første halvår af 2006.

"Det er lykkedes os at skabe en flot cabriolet, der med blot et enkelt tryk kan forvandles til en lige så elegant coupé. Kunden får altså to biler i én, der samtidig har plads til fire voksne," siger Hans-Olov Olsson, administrerende direktør i Volvo Cars. Den nye Volvo C70 er nogenlunde samme størrelse og bredde som sin forgænger.

"At skabe harmoniske linier både med og uden tag er ikke helt let," siger Fedde Talsma, designansvarlig for den nye Volvo C70. "Vi besluttede at begynde med coupé-designet, og først da vi var tilfredse med det, skabte vi cabrioleten på basis af coupé'ens designlinier. Vores erfaring viser nemlig, at en sådan fremgangsmåde giver det bedste resultat".

Unikke sikkerhedsløsninger

Den nye Volvo C70 er en af de absolut sikreste cabrioleter på markedet, både når det gælder den passive og den aktive sikkerhed. Bilens særlige karosseristruktur og flere andre løsninger er unikke for cabriolet-segmentet. Først og fremmest kompenserer forstærkninger og sofistikeret teknik for manglen på fast tag.

En spændende nyskabelse er den nye airbaggardin-løsning. Da airbaggardinerne ikke kan monteres i taget som i de øvrige Volvo-modeller, er de her monteret i dørene og aktiveres derfor nedefra og op langs ruden. Denne nye løsning giver en væsentlig forøgelse af sikkerheden i åbne biler, hvis de udsættes for en sidekollision.

Samtidig er airbaggardinerne udformet, så de er ekstra stive. Dermed kan de holde sig oprette, så de bedre beskytter passagerernes hoveder. Desuden siver luften langsommere ud af gardinerne, så de også beskytter passagererne, hvis bilen ruller rundt. En sådan løsning er ikke hidtil set i bilverdenen.

Stor vridningsstabilitet

Karosseristrukturen og især den særlige udformning af vangerne bidrager ikke kun til bilens høje sikkerhedsniveau, men også til karosseriets store vridningsstabilitet. Faktisk er den dobbelt så høj som i forgængeren, og når taget er oppe, øges vridningsstabiliteten med yderligere 10-15 procent.

"En stor vridningsstabilitet er afgørende for køreegenskaberne," siger C70-projektlederen Patrik Widerstrand. "Den gør bilen stabil og lettere at kontrollere, og ikke mindst gør den bilen mere dynamisk og sjov at køre i".

Den nye Volvo C70 kan ved introduktionen leveres med tre motorvarianter: Hurtigste mulighed er den femcylindrede, turboladede 2.5 T5 på 220 hk og et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm. Hertil kommer yderligere to 2,4 liter benzinmotorer på henholdsvis 170 hk og 140 hk. Senere i 2006 kommer den nye Volvo C70 også med en femcylinder dieselmotor på 2,4 liter og 180 hk.

Samarbejde med Pininfarina

Både udviklingen og produktionen af den nye cabriolet sker i samarbejde med den velrenommerede, italienske specialist Pininfarina, og ligesom sine forgængere bliver den nye Volvo C70 produceret i den svenske by Uddevalla. "Pininfarina er en fremragende samarbejdspartner, der har stor erfaring i at udvikle og producere cabrioleter," siger Hans-Olov Olsson.

Første generation af Volvo C70 havde sit bedste salgsår i 2004 med et samlet salg på godt 8.000 biler. Målet for den nye C70 er betydeligt højere. "Vores nye C70 er en af de første cabrioleter i luksussegmentet med både metalfoldetag og plads til fire voksne. Vi tror, at denne kombination vil være meget attraktiv for kunderne. Derfor regner vi med mere end en fordobling af salget sammenlignet med forgængeren," slutter administrerende direktør Hans-Olov Olsson.