Premiere på den nye CR-V diesel og et nyt design til succesmodellen på Paris Motor Show

Der er verdenspremiere på dieseludgaven af CR-V og et nyt design til modellen på bilmessen i Paris 2004. Samtidig er der verdenspremiere på dennye Honda FR-V - en kompakt MPV. Hondas stand byder på en bedre og fornyet udgave af modellen Jazz.

Honda tegner sig for 18 procent flere nyregistreringer i første halvdel af2004, hvilket er betydeligt mere end konkurrenterne. Dette understreger Hondas voksende styrke, og firmaet forventer, at den opadgående tendens tiltager, når de nye modeller kommer på markedet.

CR-V diesel tager udfordringen op

Honda CR-V har konstant ligget i toppen af salgslisten over benzindrevne firehjulstrækkere i Europa og ikke mindst i Norden. Når denne allround model nu lanceres med dieselmotor, vil den udgøre en stærk konkurrent på markedet for dieselmodeller. Motoren i-CTDi på 2,2 liter med et bredt drejningsmoment område og et topmoment på 340 Nm allerede ved 2.000omdr./min. giver markante præstationsfordele.

Ved samme lejlighed lanceres der nyheder i hele CR-V-programmet. Dette omfatter et nyt smart design til både front- og bagparti, et opkvikket interiør samt forbedret Real Time 4WD. Alle modeller leveres som standard med stabiliseringssystemet VSA (Vehicle Stability Assist) og ES samt Executive leveres også med gardinairbags.

Kompakt MPV når nye højder

FR-V¹s eksteriør, den specielle sædekonfiguration (3 + 3), de forskydelige og sammenklappelige midtersæder og bagsædet med en enkel sammenklapningsmekanisme sikrer en god entre på markedet for kompakte MPV¹er. Endnu et eksempel på nytænkning fra Honda. Sædekonfigurationen er usædvanlig fleksibel. Når kabinen er fyldt med passagerer, er der desuden plads til 439 liter bagage (VDA). Med tre passagerer på forsædet ogsammenklappet bagsæde kan pladsen udvides til 1.049 liter. Hertil skal desuden lægges en lang række sikkerhedsfunktioner, tre forskellige motorstørrelser og et chassis med stor sporvidde, som minimerer risikoen forkrængninger. FR-V, som lanceres på visse europæiske markeder i november, bringer MPV-konceptet op på et nyt niveau i relation til forfinelse og tiltrækningskraft. Den er på nuværende tidspunkt ikke aktuel på det nordiske marked.

Jazz - nu endnu smartere

De nye modeller FR-V og CR-V får selskab af en fornyet udgave af Jazz, den meget roste minibil, der globalt set tegner sig for 25 procent af alle nyregistrerede Honda-biler. Opkvikket eksteriør og mere avancerede og stilrene instrumenter er blandt de nyheder, der kompletterer denne smartebil med ²Magic²-sæder samt effektiv og økonomisk motor.

32,6 km/l og en række hastighedsrekorder for Accord i-CTDi*Den dieselmotor, der nu lanceres til den nye CR-V og FR-V, har vist sig at skabe en imponerende fremgang for Honda Accord på de markeder, hvor den allerede er lanceret. For at demonstrere denne stærke blanding af holdbarhed og ydeevne samt den bedste brændstoføkonomi i klassen har Honda tidligere på året sat nye hastighedsrekorder med et par 2.2 i-CTDi Sport afstandardtypen. En af disse biler vil være at finde på standen.

På højhastighedsbanen Papenburg i Tyskland satte bilerne ikke mindre end 19 hastighedsrekorder, og der blev efterfølgende noteret et gennemsnitsforbrug på 32,6 km/l ved 675 km blandet kørsel.

Rekorder sat i klassen Production Car Class B (2 000-2 500 cc) inkluderedenoteringerne 214,228 km/t for 1 km med flyvende start og 117,928 km/t for 1km med stående start samt en gennemsnitshastighed på 209,824 km/t over en periode på 24 timer.

Flyprogrammet letter

Fremgangen fortsætter også for Hondas flyprogram. Tidligere på året lanceredes nyheden om et nyt datterselskab, Honda Aero Inc., og etableringenaf Wako Nishi R& D Centre i Japan, som skal konsolidere og forstærke udviklingen af motorer til både jet- og propelfly.

Derudover foretages der løbende prøve flyvninger på HondaJet - et kompakt forretningsfly på eksperiment stadiet udstyret med HF118-motorer. De besøgende får lejlighed til at se en skala-model på Hondas stand.

Et portræt af ASIMO

I hele virksomhedens historie har Honda rokket ved de etablerede opfattelser og flyttet grænserne for, hvad der er muligt, inden for et bredt spektrum af forskningsområder. Denne arbejds tilgang kommer måske tydeligst til udtryk iverdens mest avancerede humanoide robot, ASIMO, der atter vil imponere de besøgende på begge pressedage med sit store udbud af evner.

ASIMO kan gå, dreje rundt og gå på trapper med bløde, smidige bevægelser. Den kan desuden registrere stemmer, vende sig imod den talende og følge de kommandoer, der gives. Evner, som betyder, at ASIMO allerede anvendes på en række offentlige steder. Honda fortsætter med at udvikle ASIMO¹s evner og intelligens med henblik på at komme tættere på visionen om en robot, der letter menneskets hverdag.

* alle noteringer afventer FIA¹s godkendelse.