Nye modeller og CO2 reduktion på Hyundai’s stand i Geneve

- Europapremiere på sjette generation af Hyundai Sonata.
- Verdenspremiere på ny Hyundai Matrix.
- Verdenspremiere på en serie af øko-dynamiske biler.
- Verdenspremiere på nyt koncept: HED-5 MPV ”i-mode” med seks sæder.

Den internationale biludstilling i Geneve, bliver ramme om præsentationen af to opdaterede Hyundai modeller, nemlig Sonata og Matrix. Endvidere får publikum lejlighed til at se en række øko-dynamiske modelversioner, der kan reducere brændstofforbruget og dermed CO2 udledningen væsentligt, samt endnu en konceptbil i form af en sekssæders MPV.

Sjette generation af Sonata er i nyt, flot design. Køreegenskaberne er forbedrede og mere ”europæiske” i form af strammere affjedring og styring, motorerne har fået flere kræfter, og det elegante hightech interiør er førende i klassen.

Sonata blev lanceret i 1988 og er en rigtig bestseller. Det europæisk inspirerede design, som blev introduceret i 2005, er slået særdeles godt an, og ved udviklingen af den nye faceliftede version har designerne bevaret de rene og enkle linier og forstærket udtrykket i form af ny flot kromindfattet kølergrill, større forlygter med klare glas, bredere frontspoiler med nye tågelygter og fenderlister i et slankere look. Nye 16 tommer alufælge, lave skærmbuer og indfarvede dørhåndtag med kromdetaljer giver det raffinerede look et sportsligt islæt. Den kraftfulde hæk med de store kombinationsbaglygter og den nye mere raffinerede kofanger forstærker det dynamiske udtryk.

Kabinen er ændret markant, og fornemmelsen af luksus understreges af hightech designet, bedre materialer og den rummelige, luftige fornemmelse. Der er hvidt LED lys i de klassiske runde instrumenter og blåt lys i kontakter og i den større og højere placerede LED skærm. Sonata har fået integreret radio og sædevarme har nu to niveauer.

Der er mange praktiske aflægningsmuligheder - blandt andet todelt midterkonsolboks, stort handskerum og kopholdere foran og bagi.

Man kan vælge imellem tre motorer, som alle har flere hestekræfter end forgængerne. Den firecylindrede 2.0 liters benzinmotor har ny indsprøjtningsteknologi, som har forøget effekten til 164 hestekræfter. 3.3 liters V6 motorens indsprøjtningssystem er ligeledes ændret, og det har forøget effekten fra 235 til 250 hestekræfter. 2.0 CRDi motorens ydelse er øget med 15 HK til 150 HK.

Den faceliftede Sonata introduceres i Danmark primo april 2008 – priserne er endnu ikke kendte.

Hyundai Matrix i nyt design
Hyundai Matrix blev lanceret i 2002, og det kompakte Pininfarina design med lave vinduer slog hurtigt an hos familier over hele Europa. Nu føres det udvendige design up to date, og der bliver mulighed for at få Matrix i en række nye farver.

Kofangeren er i et nyt look, og kølergrillen er redesignet. De større forlygter giver et hightech look, og kølerhjelm samt forskærme har fået en mere sporty profil, som kompletteres af de nye smarte hjulkapsler.

Der er mulighed for at vælge imellem tre motorer, 1.6 og 1.8 liters benzinmotorerne og 1,5 liters CRDi dieselmotoren.

Den faceliftede Matrix forventes introduceret i Danmark primo 2009 – priserne er endnu ikke kendte.

i-blue konceptet reducerer CO2 udledning væsentligt
Hele verdens opmærksomhed er i disse år rettet med den alt for høje udledning af CO2 fra blandt andet transportsektoren. Hyundai arbejder naturligvis også med forskellige teknologier, som er med til at reducere CO2 udledningen.

Hyundai’s i-blue koncept er en ”pakke” af teknologier og design, som vil komme i anvendelse i den fremtidige udvikling af nye Hyundai modeller. Man kan også forestille sig, at i-blue vil danne grundlag for en egentlig modelrække af øko-dynamiske biler - en i30 blue, en i10 blue og en i10 CNG (Compressed Natural Gas), der med en 0,8 liters trecylindret turboladet motor vil nå ned på en CO2 udledning på blot 65 g/km.

Teknologierne fordeler sig på fire hovedgrupper, nemlig aerodynamiske forbedringer, motor, chassis og transmission.

Aerodynamikken kan for eksempel forbedres med en plan undervogn og nyt design af hjulkasser. Motorens brændstofforbrug vil kunne optimeres gennem mindre friktion mellem motordelene, brug af olie med mindre friktion og optimering af kølesystemet. Chassiset kan gøres lavere, og der kan anvendes dæk med lav modstand, mens transmissionen kan bidrage med blandt andet et sjette gear.

HED-5 MPV ”i-mode” med seks sæder
Konceptbilen HED-5 viser en kombination af fremtidige teknologier og avanceret øko-dynamik. Det er udviklet i tæt samarbejde med tre virksomheder, der hver især har sat deres præg på det.

Bayer MaterialScience AG har bidraget med lettere materialer, som erstatter metal og glas. Ved at bruge disse materialer bliver bilen lettere og kræver ikke så meget brændstof. Dermed reduceres CO2 udledningen.

LG Electronics har udviklet et avanceret multimedia- og underholdningssystem til HED-5. Systemet flytter hele det digitale hjem ud i bilen, hvor der bliver mulighed for web-adgang, videospil, film og videosamtaler. Trådløst netværk giver mulighed for keyboards, spillekonsoller og trådløse hovedtelefoner.

Endelig har Keiper leveret det unikke ”Swivel” sædekoncept med sæder, der kan vendes og drejes og omdannes til en stor siddeflade. Sikkerhedsseler er integreret i systemet, som også har indstillelige nakkestøtter.

HED-5 MPV’s ydre design karakteriseres af de kileformede sider med en afrundet hæk, der giver indtryk af en spændt bue. Overfladerne veksler mellem konveks og konkav. Bilens skulderlinie udgør en markant grænse mellem de muskuløse sider og glasoverbygningen, og der er ingen B-søjle mellem dørene.

Kabinen er som et indbydende landskab, et socialt rum, hvor man kan rejse sikkert og komfortabelt, omgivet af avanceret teknologi og luksuriøse materialer - blandt andet silkeblødt læder.

HED-5 MPV er en meget fleksibel bil, der viser helt nye dimensioner af alsidighed.