Opel raffinerer den nye Astrasdesign og tilføjer nye motorer

Fås fra sent i februar næste år med nye designelementer og nye motorer

Den næste udgave af Opel Astra fås fra slutningen af februar næste år. Astras design er blevet raffineret med nye stilelementer, og modelprogrammet er udvidet bl.a. med to meget kraftfulde og økonomiske 1,6 liters motorer.

Astra spiller en stor rolle for Opel. Siden introduktionen i marts 2004 er der solgt over 1,2 millioner. Den opdaterede version får premiere på Bologna Motor Show 7. december.

Astra tilbydes fra næste år med et omfattende udvalg af motorer - nemlig fra 90 til 240 hk. Fire motorer er nye i Astra.

Nyt er to 1,6 liters motorer, som begge er magtfulde og økonomiske. Den ene på 115 hk er 1,6 Twinport ECOTEC, som med den 5-trins Easytronic transmission i Astra klarer 15,9 kilometer literen. Den har kontinuerlig variabel kontrol af begge knastaksler. Denne konstruktion er hovedårsagen til den fine økonomi.

13 procent besparelse

Den anden nye motor er 1,6 Turbo på 180 hk, som erstatter den tidligere tilbudte 2,0 liters motor på 170 hk. 1,6 Turbo fås som standard med 6-trins gearkasse, og den fremviser en imponerende besparelse på 13 procent sammenlignet med forgængeren. Med 180 hk turbomotor kører denne Astra nemlig 13 km/l.

Nyt er også common rail turbodieselmotoren 1,7 CDTI, som vil kunne fås med ydelserpå 110 hk og 125 hk, begge med 6-trins gearkasse og vedligeholdelsesfrit dieselpartikelfilter. Begge versioner yder et større moment end forgængerne, og mindre forurening. Begge er forberedt til at opfylde fremtidens miljøkrav.

Raffinering af designet

Kunderne har været særdeles positive overfor den nye Astras formgivning. Derfor har designerne koncentreret sig om at raffinere detaljerne i denne nye version med især nye linier for og bag. Den 5-dørs og Astra Wagon har således en bredere krombjælke med det indbyggede Opel logo. V-formen går videre ned med krom på kølergrillens elementer, hvor tågelygterne er integreret. I fremtiden er der en elegant aluminium tagbøjle på Astra Wagon.

Der er også tilføjet kromringe på nogle af knapperne i instrumenteringen, og der er nye detaljer i kabinen.

Den nye Astra GTC kan fås med panoramatag, forruden går helt tilbage over B-stolpen, altså førersædets ryglæn. Det giver en helt speciel køreoplevelse, med en følelse af plads og stort udsyn. Som ekstraudstyr fås også IDSPlus systemet, som ellers kun fås i meget dyrere biler. Systemet samarbejder elektronisk, idet ESPPlus, ABS og CDC-systemet (Continuous Damping Control) kontinuerligt udveksler data, så der øjeblikkeligt opnås en optimering af bilens chassis i enhver køresituation.