Nye motorer til Porsche Boxster og Boxster S

Porsche Boxster & Boxster S får nu større ydelse og højere drejningsmoment i det nye modelår, som begynder den 1. august. De to Boxster-modeller med centermotor kan således tilbyde endnu bedre køreydelse ved lavt brændstofforbrug. Desuden har den valgbare Tiptronic S gearkasse og Sport Chrono Pakken fået en række nye funktioner.

Boxster´ens 2,7-liter motor udvikler nu yderligere 5 HK, hvilket samlet set giver den 245 HK (180 KW). Drejnings-momentet er øget til 273 Nm, som nås ved 4.600 omdrejninger. Brændstofforbruget er nu 9,3 l. pr. 100 kilometer; en reduktion på 0,3 l/100 km. Boxster´en accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder og har en topfart på 258 km/t. Med den valgbare 6-trins gearkasse er topfarten 260 km/t. Boxster S motoren, der hvad størrelse angår er blevet øget fra 3,2 til 3,4 l, har nu 295 HK (217 KW) ved 6.250 omdrejninger, 15 HK mere end sin forgænger, og 340 Nm. Boxster S når 100 km/t på blot 5,4 sekunder, en tiendedel sekund hurtigere end den tidligere model. Roadsterens topfart er forøget med 4 km/t til 272 km/t. Det gennemsnitlige brændstofforbrug ligger på 10,6 liter pr. 100 km.

Begge sekscylindrede motorer er nu udstyret med VarioCam Plus ventilstyring med kontinuerlig indstilling af indsugningstiderne (VarioCam) og variabelt ventilløft (Plus). Styretiderne for indsugningsknasten sker via en forstiller med et arbejdsområde på 40 graders vinkel. Ventilforstillingen arbejder med variabel ventilløfter for ind-sugningsventilen. Disse styres af en elektro-hydraulisk ventil.

Ventilløfterne består af et stempel og en cylinder, som hydraulisk låses sammen med en bolt. Takket være denne teknik tilbyder Boxster & Boxster S et motorkarakteristika, der forbinder et kraftfuldt moment med en høj topydel-se ved lavt brændstofforbrug.

Både Porsche Boxster og Boxster S kan leveres med den reviderede Tiptronic S gearkasse, som råder over ny hydraulik og elektronik samt variable gearskifteprogrammer. Hvis den kombineres med Sport Chrono Pakken, da medvirker de sportige karakteristika til en endnu mere intens køreoplevelse: Op- & nedgearinger foretages først over 3.000 omdrejninger; ved at udnytte motorbremsningen sker nedgearingen hurtigere og samtidig ved en højere motoromdrejning. I manuelt modus sker et gearskifte ikke længere automatisk, når motoren når de mak-simale omdrejninger.

På begge Boxster-modellerne er adgangen til service blevet forbedret betydeligt: Kølervæske- & motoroliedæksler findes nu bag en let tilgængelig klap, så det bageste bagagerum således kan udnyttes langt bedre. Endnu en nyhed til Porsche Boxster og Boxster S er de 19” 2-farvede turbo hjul, som er udviklet eksklusivt til den nye Porsche 911 Turbo. Til Boxster´en tilbydes de som valgbare i størrelserne 8 J x 19 (for) og 9 ½ J x 19 (bag).

Prisen inkl. moms og danske afgifter er kr. 918.960, for Porsche Boxsterog kr. 1.126.337,- for Porsche Boxster S.