Nyhederne står nærmest i kø på Peugeots stand i Paris i september – med to verdenspremierer, tre konceptbiler og hele modelprogrammet i de nyeste udgaver.

Premiere: 407 SW introduceres i sin endelige udgave.

Premiere: 1007 – Peugeots mini-MPV.

Opdatering: 607 – med helt ny top-motor.

Konceptbil: 1007 RC, et studie i design.

Konceptbil: 907, drømme-touring med flotte kurver.

Konceptbil: Quark, fremtidsteknik og funktionalisme på brændselsceller.

Der bliver en række meget forskellige historier at hente på Peugeots stand på Paris Motor Show fra den 25. september til den 10. oktober. Peugeot råder over 4000 kvadratmeter, og de bliver udnyttet til sidste m² med ikke mindre end 52 biler og tre konceptbiler udstillet. Blandt dem er et par centrale nyheder og et par rigtigt sjove, som tilsammen vil være med til at sætte kammertonen for Peugeot i de kommende år. Internt hos Peugeot kommer messen i øvrigt til at løbe af stabelen på den glædelige baggrund, at mærket netop har sat punktum for det salgsmæssigt mest positive halvår i dets historie.

Peugeot 1007 verdenspremiere:

1007 kommer i handlen til foråret og vises her i sin færdige produktionsudgave. Det er en mini-MPV fuld af nytænkning. Kompakt og dermed skræddersyet til tæt bytrafik. Som verdens første har den brede, elektriske skydedøre, så man kan parkere tæt op ad fx en husvæg og nyde ubesværet ind- og udstigning. De fire sæder kan vippes og skydes i en række praktiske kombinationer og bl.a. takket være stor højde på hele 1,61 meter føles kabinen overraskende rummelig. Førerpositionen er høj og med godt overblik over trafikken à la MPV. Trods størrelsen er der med omfattende sikkerhedsudstyr (fx 7 airbags), mange komfort-options og motorer både lagt op til dynamisk bykørsel og et ganske udmærket liv på landevejen. 1007 er også premieren hos Peugeot for et effektivt 2-Tronic automat/manuel gear. Stilen er udpræget ung og checket: Den italienske designer, Pininfarina, har skabt det ydre, mens Peugeot Style har opfundet en helt ny måde at lave kabine-design, hvor farverne på sæder, instrumentbord m.v. kan skiftes lynhurtigt – og for en overkommelig pris.

Peugeot 407 SW lancering:

Arvtageren for den succesfulde 406 Stationcar er ventet med en vis spænding. Og 407 SW går sin egen vej, og er en sports-stationcar med stærk personlighed.

Dens flotte og dynamiske linjer signalerer sikker stil og fart over feltet. Der er arbejdet meget med finishen, og indvendigt er man yderst komfortabelt ”bænket”, badet i lys fra panorama-glastaget med elektrisk rullegardin. SW’eren har den samme grundteknik som 407 sedan, hvilket sikrer en udpræget dynamisk kørestil kombineret med høj sikkerhed. I forhold til sedanen er bagagepladsen udvidet og der er flere praktiske indretningsdetaljer.

Peugeot 607 i opdateret version:

Peugeots bud på direktørklasse har de sidste fire år givet Peugeot en pæn placering i det krævende topsegment. Årsagen har været 607’erens kombination af afdæmpet eksklusivt design, høj teknisk kvalitet og luksuspræget ydelse til en attraktiv pris. Endda med lav miljøbelastning. Alle de dyder videreføres i den opdaterede udgave. Den har fået en række små løft på flere fronter. Designet udvendigt er opdateret i flere detaljer og indvendigt introduceres bl.a. detaljer i massiv valnød og aluminium, ligesom der er nye udstyrsdetaljer, både på sikkerheden og komforten. Og nok så vigtigt introduceres en meget spændende 2,7-liters V6 HDi-motor med 6 gear, der er den nye top i Peugeots linje af commonrail turbodiesel. En ny sag, der er udviklet i samarbejde med Ford og bl.a. anvendes af Jaguar.

1007 RC konceptbil:

Et rigtig flot studie i styling, der fremhæver 1007’erens rappe stil. Mere sport og luksuspræg.

907 konceptbil:

En rigtig, klassisk drømmebil af en 2-sæders GT coupé. Et smukt stykke ingeniørkunst med duft af 30’erne – lang, bred og lavt smygende sig ned til jorden – men her i en udgave med tydelig adresse til fremtiden. Ny og iøjefaldende teknologi, fx krop af karbonfiber, forrude og tag ud i ét glasforløb, 6-liters V12-motor med 500 hk og et vindue i kølerhjelmen ned til de 12 trompetformede luftindtag. Og så kurverne…

Quark konceptbil:

- Eller måske snarere: En tosæders, firehjulet koncept-motorcykel. Fremtidsteknik både under hjelmen og i interfacet med føreren – plus rigtig sjovt hightech-design. Quark drives af en elektromotor ved hvert hjul, forsynet af brændselsceller. Den er bygget i materialer som aluminium og karbonfiber og har en helt ny slags ”tændingsnøgle”: Det er et aftageligt betjenings-panel i stil med det på en bilradio. Det giver al information om bilens tilstand – og uden det kan bilen hverken starte eller køres. Designet kan vel kaldes skulpturel funktionalisme: Overalt er delene af konstruktionen fremhævet og udformet, så de fortæller historie om deres tekniske funktion.