Nyt design i Geneve

Hvis man vil nøjes med at besøge en enkelt international biludstilling hver år – eller bare en gang imellem – er der gode grunde til at vælge Geneve som mål for en udflugt.

I Geneve mødes alverdens bilfabrikanter på neutral grund, fordi Schweiz ikke har nogen selvstændig bilproduktion. Det bidrager til en særlig kosmopolitisk atmosfære, da ingen nationale interesser får lov til at dominere udstillingen.

Efter at Torino-udstillingen har opgivet ånden, er Geneve desuden det sted, hvor de italienske bildesignere viser, hvad de kan, for at skaffe sig kunder blandt bilproducenterne, og endelig er udstillingen den geografisk mest overskuelige. Tidligere var alt samlet i én hal. Nu er der flere, men det er dog stadig muligt at se det hele uden at være decideret fodsportsmand.

Årets udstilling, der er åben fra den 6. til den 16. marts, byder på over 20 verdenspremierer, hvortil kommer Europa-premierer, nye varianter af eksisterende modeller og sædvanligvis et par overraskelser, som har været holdt hemmelige indtil åbningen.

En interessant premiere blandt produktionsmodellerne er f.eks. Alfa Romeo´s nye GT Coupé. Den er designet af Bertone og benytter teknik fra Alfa 156. Når den kommer på markedet til efteråret, vil den bl.a. kunne fås med GTA-motoren med 250 hk, men også i en mildere udgave med 1,8 liter-motor og 140 hk.

Spændende italiensk design - fra en lidt uventet kant - kan ses på Subaru-standen i form af konceptbilen B11S. Subaru er kendt for 4WD-teknik i kedelige karrosserier, men det bliver der lavet om på nu, idet firmaet har engageret den tidligere Alfa-designer Andreas Zapatinas til at give Subaru et helt nyt formsprog. Zapatinas har foruden at sætte sit præg på biler som Alfa 147 og Fiat Barchetta også arbejdet for BMW og Pininfarina.

Opel er måske heller ikke den fabrik, man først kommer til at tænke på, når talen er om design, men også her er der nye toner – eller linier på vej. Opel viser i Geneve konceptbilen GTC – for Grand Touring Concept. Det er en sportslig coupé, som skal være at forvarsel om mere dynamiske linier i den næste Opel Astra.

Peugeot har i Geneve premiere på Coupé-Cabriolet-udgaven af 307. Den har metal-foldetag efter samme princip som 206 CC. Da der er tale om en større bil, har designerne tilsyneladende været knap så bundet af tagets funktion, så helhedsindtrykket af 307 CC forekommer mere harmonisk.

Bertone har på grundlag af BMW Z8 skabt en stor sportsvogn, der ligeledes kan køres i både lukket og åben tilstand, mens Italdesign viser en konceptbil på grundlag af Chevrolet Corvette – med et glasboble-tag, som kan afmonteres delvist.

Pininfarina præsenterer den to-sædede roadster Enjoy. Den har ikke tag, der kan af- og påmonteres, men derimod skærme, der kan tages af, så bilen kommer til at fremstå som racervogn.

Blandt de debuterende produktionsmodeller af mere praktisk tilsnit er den nye Audi A3, Ford´s MPV C-Max, Renault Scenic og VW Multivan.

Hvis man kommer til Geneve med fly, er der ingen lokale transportproblemer, idet udstillingen ligger klos op ad lufthavnen. Kommer man i bil og har brug for overnatning, er det en god ide at køre over grænsen og ind i Frankrig, hvor hotelpriserne er langt lavere end i Geneve.

Praktiske oplysninger om udstillingen kan findes på web-siden www.salon-auto.ch