Kan ses hos forhandlerne i weekenden 28. og 29. april

Den nye Opel Antara:Elegant og veludstyret firehjulstrækker til daglig kørsel og aktiv fritid

Opel Antara vises for første gang i Danmark hos de danske Opel forhandlere i weekenden 28. og 29. april.

Antara er en splinterny model med firehjulstræk – om nødvendigt.

Den trækker nemlig konstant på forhjulene, men på bagakslen er der et elektronisk kontrolleret elektrohydraulisk differentiale, der kobler også baghjulene til, hvis der bliver brug for firehjulstræk. Det sker helt automatisk.

Særdeles gode pladsforhold

Antara er en elegant 5-dørs, 5-personers model med ret overdådige pladsforhold. F.eks. er der ved bagsædet 933 mm benplads, hvilket placerer Antara i toppen af segmentet. Sæderne er placeret i en høj position, hvilket giver et fortræffeligt udsyn fra alle pladser.

Antara fås som Enjoy, Cosmo og Cosmo V6.

Selv grundmodellen Enjoy er fornemt udstyret. De seneste udgave af ESP stabiliseringssystemet er standard på alle modeller sammen med traction control, desuden er komforten tilgodeset med bl.a. elektronisk klimakontrol (ECC), varme i forsæderne, elrudedrev for og bag, fjernbetjent centrallås og CD radio med MP3 afspiller med syv højttalere på alle modeller samt tågelygter foran.

Alle udstyrsversioner har desuden, armlæn mellem forsæderne, skuffe til småting under passagersædet foran og lommer bag på forsæderne. Rattet kan justeres både op/ned og teleskopisk.

På Enjoy udgaven er der 17 tommer letmetalfælge. (235/60/R17).

Antara Cosmo og Cosmo V6 går endnu et skridt videre med 18 tommer letmetalfælge, (235/55/R 18), kombinerede læder- og stofsæder, onboard computer, fartkontrol, (som kan fås til Enjoy med en udstyrspakke) parkeringspilot, (kan tilkøbes til Enjoy med en udstyrspakke), regnsensor til automatisk aktivering af vinduesviskerne på den varmeabsorberende forrude, 3-eget læderbetrukket rat og læder på gearknoppen.

Alle modeller har beskyttelsesplader under bilen. V6 udgaven kan kendes på de to udstødningsrør.

Sikkerhed i høj klasse

Sikkerhedsudstyret er af højeste standard på alle modeller. Det omfatter ESP, traction control, front-airbags, sideairbags, der beskytter hofter og brystkasse på føreren og forsædepassager, gardinairbags til forsæderne og de yderste pladser bagi. Der er også monteret ISOFIX beslag til montering af barnestole. Der er 3-punkts sikkerhedsseler ved alle 5 pladser - med selestrammere og kraftbegrænser ved forsæderne. Der er indstillelige hovedstøtter ved alle pladser.

Praktisk indretning

Trods de gode indre pladsforhold fylder Antara ikke mere end en mellemklassebil. Længden er 4.575 mm, bredden 1.850 mm og højden 1.704 mm. Akselafstanden er 2.702 mm og sporvidden for/bag er 1.572/1.562 mm. Vægten (afhængig af motor og udstyr) er 1.730-1.790 kilo. Trailervægten er afhængig af motor 1.500-2.000 kilo.

Antara skal bruges til daglig kørsel, til rejser og til fritidsfornøjelser, og derfor er der tænkt på alle muligheder for at anbringe bagage og der er aflæggeplads til småting. Bagagerummet har kapacitet på 370 liter, og det kan udvides til 1.420 liter, hvis der læses til loftet. Med bagsædet lagt ned er der 865 liter. Bagsædets ryglæn kan på både Enjoy og Cosmo foldes ned i split 60:40, og der er yderligere en bagageboks under gulvet i selve bagagerummet. Som ekstraudstyr kan fås FlexOrganizer systemet, der allerede kendes fra Astra og Vectra Wagon. Med dette system kan bagagerummet opdeles i forskellige sektioner.

Masser af plads til småting

Antara har også masser af aflæggeplads i kabinen. Der er en skuffe under passagersædet, holder til solbriller i loftbeklædningen over forruden, lommer på bagsiden af forsædernes ryglæn, et net på midterkonsollen, lukkede rum i for- og bagsædets midterarmlæn og rum i baghjulenes skærmkasser. Til venstre for rattet er der en holder til parkeringshusets billet.

Som ekstraudstyr fås Flex-Fix, allerede indført på den nye Opel Corsa. Som en skuffe trækkes Flex-Fix ud fra bageste stødfanger, hvor den er usynligt gemt, når den ikke er i brug, og den kan læsses med op til to cykler.

Som elementer i de udstyrspakker, der tilbydes, fås bl.a. navigationssystem med stort farvedisplay samt mobil telefon konsol med Bluetooth forbindelse og stemmekontrol. Til Cosmo fås også bl.a. automatisk dæktrykkontrol som ekstraudstyr. Hvis et af dækkene taber tryk fra 0,3 bar bliver man advaret, og systemet kan også vise det nøjagtige dæktryk for alle fire hjul med en præcision på 0,1 bar.

Magtfulde dieselmotorer

Et stort drejningsmoment, magtfuld acceleration, pålidelighed og lavt forbrug. Det er ikke så mærkeligt, at dieselmotorer foretrækkes af mange til SUV og crossover modellerne. Opel Antara fås med en nyudviklet 2,0 CDTI med en effekt på enten 127 eller 150 hk. I disse motorer benyttes den nyeste generation af common rail teknologi med op til 1.600 bar i indsprøjtningstryk og turbolader med variabel turbogeometri.

Begge motorer kommer som standard med vedligeholdelsesfrit dieselpartikelfilter, der ikke kræver nogen additiver.

Den kraftigste dieselmotor kan fås i Cosmo versionen med en 5-trins automatisk gearkasse i stedet for den manuelt betjente 5-trins gearkasse. Det automatiske ActiveSelect gear kan også skiftes manuelt, og man kan også vælge et vinterprogram.

De to dieselmotorer på 1991 kubikcentimeter udvikler begge maksimaleffekten ved 4.000 motoromdrejninger pr. minut, og det maksimale drejningsmoment er henholdsvis 295 Newtonmeter ved 1.800 o/min og 320 Nm ved 2.000 o/min. Antara har med disse motorer en tophastighed på 166 og 180 km/t – og accelerationen 0-100 km/t sker på 13,8 og 10,3 sekunder. Med 127 hk motoren kører Antara 13,15 km literen, med 150 hk CDTI motoren 13,33 km/liter diesel. (Med automatgear: 11,23 km/l).

Benzinmotorer på 140 og 227 hk

De to benzinmotorer er ret forskellige. Den 4-cylindrede 2,4 ECOTEC udvikler 103 kW/140 hk ved 5.200 o/min og har et maksimalt drejningsmoment på 220 Nm ved 4.000 o/min. På grund af en balanceaksel med to roterende kontravægte er den vibrationssvag. Den giver en tophastighed på 175 km/t og 0-100 km/ sker på 11,9 sekunder. Med denne motor kører Opel Antara 10,4 km/literen.

Den kraftigste motor er 3,2 V6 ECOTEC på 167 kW/227 hk ved 6.000 o/min. Det maksimale drejningsmoment er 302 kW ved 3.600 o/min, og den giver en topfart på 203 km/t. Accelerationen 0-100 km/ sker på 8,8 sekunder, og med denne motor kører Antara 8,47 km/liter. Som standard har Antara Cosmo V6 en 5-trins automatisk gearkasse med ActiveSelect.

Motoren har variabel indstilling af både indsugning og udblæsning, af knastakslerne samt variabel indsugningsmanifold.

Antara er bygget som en dynamisk bil med gode off road egenskaber. Antara’s chassis er fintunet af Opels eksperter på forskellige baner, bl.a. GM’s testcenter i Pferdsfeld i Tyskland og i Millbrook i Storbritannien. I udviklingsfasen kørte prototyperne over fem millioner testkilometre.

McPherson affjedringen foran og en 4-leds uafhængig affjedring bagtil skaber et chassis af høj kvalitet i stil med det, der findes i Vectra og Signum modellerne. Bremsesystemet rummer store ventilerede skivebremser og moderne 4-kanals ABS.

ABS systemet omfatter også bremseassistentfunktionen og tilsikrer også effektiv nedbremsning, hvis en nødsituation kræver det. (Hydraulic Brake Assist = HBA). DCS = Descent control System indgår i ESP systemet og tillader bilen at køre med en kontant fart selv på stejle strækninger uden at føreren behøver bremse. ARP er Active Rollover Protection og kan give stor bremsekraft om nødvendigt på det enkelte hjul.

Den havde premiere på biludstillingen i Paris, og Opel er derved igen inde på scenen for SUV og crossover-bilmodellerne. I 1991 viste Opel en af de første SUV (Sports Utility Vehicle) med sin Frontera, der dominerede markedet i det vestlige Europa i mange år. Frontera var en flot nummer et i fem år i træk på det tyske marked. Indtil 2003 blev solgt i ca. 285.000 eksemplarer af denne robuste klassiker.

Antara kommer ind i et stærkt voksende marked, der fra 1998 til i dag er steget med en markedsandel fra tre til seks procent. De sidste 10 år er markedsandelen for denne type biler steget fra1,9 til 6,6 procent – fra 292.000 i 1997 til forventet omkring 1,2 million i 2006.