Opel Astra har i mine øjne altid stået, som en velkørende men ret anonym bil. Opel har tidligere ikke været de mest dristige, når det gjaldt nyskabende design. Ja, man kan faktisk sige at de har koncentreret sig langt mere om det tekniske end det visuelle. Men, dette ville Opel naturligvis ikke have hængende på sig, så derfor begyndte man med mere vovede designlinier, som f.eks. Opel Speedster og Vectra. Da den nye Astra så dagens lys, kunne man også se nogle af de elementer i designstilen – men, det var alligevel først, da den 3-dørs model, også kaldet GTC, kom på markedet.

Designet
Med GTC havde Opel virkelig ramt plet og skabt en yderst sporty og velskåret bil. Formerne var meget futuristiske og viste virkelig at Opel godt kan når de vil. Kølergrillen er meget markant og gør Astra meget muskuløs og potent at se på. Vil man samtidig gøre lidt ekstra ud af sin nye Astra GTC, så kan man eventuelt bestille den med panorama forrude, der giver en mulighed for at have en forrude, der først stopper midt på taget. Imponerede, men ikke standard.

Motorvalg
På motorsiden er der lidt til enhver smag. To dieselmaskiner på henholdsvis 1,7 (100 hk) og 1,9 liter (150 hk), samt fire forskellige benzinmodeller, der starter en 1,4 liters (90 hk) og en 1,6 liters (105 hk) og slutter med en 1,8 liters med 125 hk samt den kraftige 2,0 turbo model med 200 meget veloplagte hk. Vi har i dette tilfælde testet den 1,6 liters med 105 hk. Motoren er yderst behagelig og støjsvag og byder samtidig på en rigtig fornuftig benzinøkonomi. Opel lover 14,7 km/l – men, det lykkedes os at få testbilen op på næste 16 km/l. Motoren har et maksimalt drejningsmoment på 150 Nm ved 3.900 o/min. Tophastigheden er 188 km/t og de første 100 km/t nås på 12,2 sekunder.

Plads og komfort
Med sine 429 cm i længden og en akselafstand på 262 cm er pladsen i GTC modellen ganske fornuftig – både på forsædet og på bagsædet.
Specielt som chauffør mærker man hurtigt at Astra GTC er en bil for folk, der godt kan lide at køre. Komforten er derfor rigtig god uden at gå på kompromis med det sportslige. Oplevelsen bag rattet bliver også forstærket af de glimrende sæder og den helhedsfølelse man får, som chauffør. En helhedsfølelse, der blandt kommer fra det gode materialevalg og den samlekvalitet kabinen er lavet i.

Samlet set
Opel Astra GTC er en bil, hvor man fra Opels side ikke har valgt at gå på kompromis med noget nogen steder. Priserne starter ved 235.000,- og slutter først når vi kommer over de 450.000,- kroner. Et minus er dog, at bilen lægger op til rigtig meget og indbyder til mere og mere power. Derfor kan den 1,6 liters motor godt virke lidt tam (uden at være det), fordi man, som chauffør, kan mærke at der er plads til så meget mere. Den power finder man i den 2,0 liters turbomodel med 200 hk – men så er prisen også en helt anden, end den kvarte million man cirka skal smide for 1,6’eren. Men, Opel Astra GTC er en virkelig lækker bil!