Verdens første to-trins hybrid motor bygget ind i kompakt Astra GTC

Bilen drives med diesel og el, og har 25 procent forbedret økonomi

Opel viser verdens første to-trins diesel hybrid bil på den internationale biludstilling i Detroit, USA, som åbner i weekenden. Den avancerede og kompakte teknik er bygget ind i en Opel Astra GTC i forbindelse med en 1,7 liters common rail dieselmotor, der yder 125 hk.

Med det nye system præsterer Astra GTC en brændstofbesparelse på 25 procent i forhold til tilsvarende dieseldrevne udgaver. Efter den europæiske målenorm MVEG kører konceptbilen mere end 25 kilometer pr. liter.

Og besparelsen går ikke ud over bilens præstationer. Den klarer nul til 100 kilometer i timen på otte sekunder.

Der er tale om verdens første to-trins hybrid system, som skal videreudvikles i et samarbejde mellem GM og DaimlerChrysler. Nyskabelsen er baseret på en af GM udviklet teknologi, omfattet af mange patenter, og som i øjeblikket gennemkører sine første tests i 335 bybusser i USA.

Den konceptbil, der vises på den amerikanske biludstilling i Detroit, er bygget på Opels fabrik i Rüsselsheim i Tyskland.

Den specielle teknik kan tilpasses biler med forhjulstræk, træk på baghjulene eller på alle fire. Og den kan bruges både i forbindelse med benzin- og dieselmotorer.

Fylder ikke meget

To elektroniske styrede motorer påvirker mange gearhjul, og derved skabes et fleksibelt trinløst drivsystem. Systemet kan indpasses i en almindelig automatisk gearkasse. En batteripakke lever strøm til de elektriske motorer og også til drift kun med elektricitet.

Denne Opel Astra GTC på biludstillingen skal vise, at man kan indbygge den nye teknik i en mellemklassebil uden at tilsidesætte pladsforhold, anvendelighed eller komfort. Batteripakken har således taget reservehjulets plads, sammen med et kølesystem. Batteriet er udviklet i samarbejde med Varta.

Afhængig af kørselsstrækningens beskaffenhed giver de elektriske motorer dieselmotoren i Astra GTC Hybrid ekstra kræfter, eller også sker al fremdrift med elektricitet alene. En elektronisk kontrolenhed foretager dette valg.

Elmotorerne giver altså et ekstra skub til den i forvejen kraftfulde turbodieselmotor, og det giver en følelse, som man ellers kun ville have i en bil med større motor.

Den store brændstofbesparelse sker bl.a. fordi hybridsystemet er sat op til at dieselmotoren stopper helt i tomgang, og bilen kører med fuld el-drift ved igangsætning. Elmotorerne bruges også ved nedbremsning, hvor kinetisk energi omsættes til at kunne genoplade batteriet. Under kørsel og bremsning virker el-motorerne som dynamoer og genoplader batteripakken.

Udefra adskiller denne bil sig ikke meget fra originalen, men instrumenteringen er naturligvis tilpasset driftssystemet, så der er andre instrumenter at aflæse. Køreren skal naturligvis vide alt om batteriets ladetilstand og motorernes trækkraft.

Når systemet kaldes to-trins skyldes det, at trin 1 omfatter kørsel ved lave hastigheder og med mindre vægt, her kører bilen med tre muligheder: ren eldrift, motorkraft (diesel) eller en kombination af el og diesel. I bykørsel giver ren eldrift økonomisk fordel også ved at motoren er stoppet, når man kører stop-and-go-trafik.

I det andet trin, oftest i brug ved motorvejskørsel, deaktiveres nogle af motorens cylindre, når der er ikke er stort kraftbehov, og omvendt kan elmotorerne give ekstra kraft, når det er nødvendigt, på stigninger eller ved tunge træk.