Opel Insignia vises for første gang i London
 Ny Opel har netop haft verdenspremiere på London Motor Show. Bilen kommer til Danmark i januar 2009.

Opel Insignia vises i disse dage for første gang for offentligheden på London Motor Show. Med afløseren for den nuværende Vectra introducerer Opel et nyt designsprog og en række teknologier, der ikke tidligere er set i denne klasse. 

Formgivningen af Insignia kan bedst beskrives som skulpturelt design kombineret med tysk præcision – et mantra som fremtidens andre nyheder fra Opel også skal leve op til. Insignia bringer fornyelse i klassen med et sportsligt coupédesign, der ikke ødelægger pladsforholdene i kabinen. Insignia har tre centimeter bedre benplads ved bagsædet end Vectra. Insignia er også særdeles aerodynamisk med en Cw værdi på kun 0,27, hvilket hjælper til god brændstoføkonomi og lavt støjniveau. Begge karrosserivarianter har samme længde 4.830 mm og samme akselafstand på 2.737 mm.   

De tyske Opel forhandlere får de første biler i slutningen af året, og Insignia ventes introduceret i Danmark i januar måned 2009 med et omfattende motorprogram bestående af syv forskellige benzin- og dieselmotorer. Alle motorer overholder Euro 5 standarden, og alle versioner får enten seks trins manuel gearkasse eller automatgearkasse. Der findes fire benzinmotorer fra 115 hk til V6 med 260 hk og tre nye 2,0 turbodieselmotorer fra 110 hk til 160 hk med drejningsmoment fra 260 Nm til 350 Nm. I den nærmeste fremtid kommer en Ecoflex version med særlig lavt brændstofforbrug og CO2 emission.

Affjedring, nye ergonomiske sæder og masser af aflæggerum skal sikre, at Insignia bliver en komfortabel oplevelse på både korte og lange ture.

Opel præsenterer en række teknologiske nyheder i Insignia. Opel Eye kamerasystemet er i stand til at læse og huske vejskilte og advare føreren, hvis bilen er på vej ud i rabatten eller over i den modsatte vejbane. Hot Shot er en ny type sprinkler, der vasker ruden ren med varm sprinklervæske. En ny version af Opels Adaptive Forward Lighting (AFL) med ni forskellige lysprogrammer bliver også muligt udstyr til Insignia.

Insignia har et nyudviklet chassis, der giver mulighed for både forhjuls- og firehjulstrukne versioner. Insignia kommer således med et avanceret firehjulstræk, der proaktivt er i stand til at justere trækket mellem for- og bagaksel alt efter, hvad der giver bilen størst stabilitet og vejgreb.

Kombinationen af firehjulstræk og en nyudviklet FlexRide undervogn med Adaptive Stability sikrer, at bilens køreegenskaber tilpasser sig underlaget og kørestilen. Føreren kan også manuelt vælge mellem forskellige dynamiske indstillinger af undervognen. FlexRide kan også leveres til forhjulsdrevne versioner.

Med 5 døre rummer Insignia fra 500 liter bagageplads op til 1.465 liter, når bagsæderyglænet lægges ned, og der er skiåbning til kabinen. 5 dørs hatchback versioner har en stor andel af salget i Storbritannien og i Frankrig, hvor 5 dørs Vectra har haft en andel af Vectra salget på henholdsvis 86 og 85 pct. Opel venter, at Insignia salget vil være mere ligeligt fordelt mellem de to modeller på de øvrige europæiske markeder.

Insignia er designet og udviklet på General Motors europæiske designcenter i Rüsselsheim, hvor den også skal bygges. Fabrikken i Rüsselsheim er en af de mest avancerede bilfabrikker i verden. Produktionsingeniører og designere har arbejdet sammen på udviklingen af bilen fra den første dag, og det har sikret et ekstraordinært højt kvalitetsniveau i alle faser af bilens udvikling.