Astra OPC, Vectra OPC, Vectra Wagon OPCZafira OPC, Flexivan OPC

OPC versioner af Astra, Zafira og Vectra fra Opel med 240 eller 255 hk

Fem nye topmodeller i Opels modelprogram kommer på det danske marked i dette forår. Det er sportsversioner fra Opel Performance Center, OPC, af Astra, Zafira og Vectra.

OPC udgaverne af Astra og Zafira har turbomotorer på 240, de to Vectra OPC har en V6 turbo-motor på 2,8 liter, ydende 255 hk.

Alle OPC modeller har læderindtræk som standard.

Astra OPC med 240 hestes turbomotor koster 425.000 kr., Zafira med samme motor 485.000 kr., og Vectra OPC i 5-dørs 530.000 kr. Som Wagon er den 255 hestes stærke 20.000 kr. dyrere.

Zafira kommer desuden på gule plader som Zafira Flexivan OPC til 208.101 kr., med moms er prisen 248.560 kr. Det er bil, som også vil tiltale mange private.

Astra og Zafira OPC: 240 hestes turbo

Den sportslige Astra GTC model er udviklet til nu at leve op til OPC mærket med 240 hestes turbomotor på to liter og en topfart på 240 kilometer i timen.

Astra OPC er forsynet med et sænket sportschassis, som sikrer fornemme køreegenskaber. Accelerationstiden nul til 100 km/t er 6,4 sekunder.

Med samme motor accelererer Opel Zafira OPC op til de 100 kilometer i timen fra nul på 7,8 sekund, og Zafira OPC når en tophastighed på 231 km/t.

Takket være sit patenterede Flex7 sædesystem appellerer bilen til sporty kunder, der har brug en virkelig praktisk og alsidig bil. Den har også IDSPlus2 med elektronisk automatkontrol af dæmpningen i affjedringen. Det giver minimal krængning i sving. Og en yderst præcis styring og stor sikkerhed kombineret med absolut komfort.

To x Vectra med 255 hk V6 turbo på 2,8 liter

De mest magtfulde modeller er den 5-dørs Opel Vectra OPC og Vectra OPC i Wagon-udgave.

Takket være en nyudviklet 2,8 liters V6 turbo motor på 188 kW/255 hk har denne topmodel i OPC klassen dynamiske køreegenskaber i sportsvognsklassen.

Den 5-dørs har en topfart på 260 km/t og acceleration fra nul til 100 på 6,7 sekunder, mens Wagon versionen når sin topfart ved 254 km/t med en acceleration fra nul til 100 km/t på 6,9 sekunder. Ligesom Zafira OPC har de to Vectra modeller det avancerede IDSPlus2 elektroniske chassiskontrolsystem.

OPC modellerne

Opels OPC modeller kendes bl.a. på frontspoileren med centralt luftindtag og store 18 tommer hjul med seks eger. Interiøret er udstyret med Recaro sportssæder, specielle sportsinstrumenter samt læderbeklædt rat og gearskifte.

Astra GTC OPC har en iøjnefaldende trapezformet midtplaceret udstødning, mens de andre modeller har to markante udstødningsrør.

OPC modellerne er meget velegnede til daglig kørsel med sportslig karakter, og samtidig er de alsidige og med god harmoni mellem præstationer og pris.

En kompakt sportsvogn: Astra OPC

Alene motoren fortæller, at Astra OPC er noget ud over det almindelige. Dens 2-liters turbomotor udvikler 177kW/240 hk med et drejningsmoment på 320 Nm, hvilket giver en tophastighed på 244 km/t – og acceleration fra nul til 100 km/t på 6,4 sekunder. Kræfterne overføres til forhjulene gennem en 6-trins manuelt betjent gearkasse, og de store 18 tommer fælge er monteret med dækstørrelsen 225/40R18 Y.

Trods sine sportslige egenskaber er Astra OPC særdeles velegnet til daglig kørsel, da det maksimale drejningsmoment er til rådighed allerede ved lave omdrejningstal. Benzinforbruget er ifølge den gældende MVEG standard 10,8 kilometer pr. liter i gennemsnit.

De dynamiske køreegenskaber understøttes af IDSPlus2 systemet – alle vitale systemer er koblet sammen. Det drejer sig om det elektroniske stabiliseringssystem ESP, TC (traction control) og den elektroniske dæmperkontrol, der automatisk indstiller dæmpningen i forhold til vejens beskaffenhed, bilens bevægelser og den individuelle kørestil samt til de store og effektive 17 tommer bremser. Et tryk på ”Sport” knappen giver mere sportig kørsel, idet det elektroniske system giver fastere dæmpning, mere direkte styring og hurtigere reaktion af gaspedalen.

Som alle OPC modeller har Astra et omfattende sikkerhedsudstyr, bl.a. med seks airbags og aktive hovedstøtter på forsæderne.

Astra OPC med 240 hestes turbomotor koster 425.000 kr.

Opel Zafira OPC: 7-personers sportsvogn og alsidig familiebil

Opel Zafira OPC og Opel Zafira Flexivan OPC har samme motor som Astra OPC. En 2-liters turboladet 4-cylindret motor på 177 kW/240 hk ved 5.600 motoromdrejninger pr. minut.

Det maksimale drejningsmoment er konstant 320 Nm i området mellem 2.400 o/min og 5.000 o/min. For Zafira giver det en tophastighed på 231 km/t og en acceleration fra nul til 100 km/t på 7,8 sekunder.

I daglig kørsel giver det gode drejningsmoment stor smidighed, hvilket også fremgår af accelerationstiden på 8,5 sekunder fra 80 til 120 km/t målt i femte gear for sammenligningens skyld – for en 6-trins gearkasse er standard i denne bil.

Zafira OPC sportslige potentiale er kendetegnet ved den dybe frontspoiler med centralt luftindtag, tågelygter og de store 18 tommer hjul med dækstørrelsen 225/40 ZR 18Y. I interiøret finder man Recaro sportssæder, læderbeklædt sportsrat og læderbeklædt gearskifte, sportsinstrumenter med røde visere og matforkromet indramning - og selvfølgelig det patenterede Flex7 sædesystem, der i løbet af få sekunder omdanner personbilversionen fra 7-personers til 2-personers varetransportør – uden at fjerne sæderne fra bilen.

Den aktive sikkerhed understøttes af IDSPlus2 chassiset, alle dynamiske funktioner er koblet sammen og harmoniseret. Det drejer sig om stabilitetssystemet ESP, de forskellige bremsefunktioner og den automatiske, kontinuerlige dæmperkontrol, der indstiller dæmpningen i forhold til vejens beskaffenhed, bilens bevægelser og den personlige kørestil.

Der er skivebremser på alle fire hjul, ventilerede på forhjulene med en diameter på 321 mm. Den elektrohydrauliske servostyring er specielt udviklet af Opel Performance Cars ingeniører. Ved at trykke på ”Sport” kontakten gøres styringen mere direkte, dæmpningen strammere og gaspedalen hurtigere reagerende.

Zafira OPC er noget så usædvanligt som en 7-personers sportsvogn, som ved siden af er velegnet til komfortabel dagligdags kørsel.Zafira OPC koster 485.000 kr. Zafira på gule plader som Zafira Flexivan OPC koster 208.101 kr. – med moms er prisen 248.560 kr.

To gange Vectra – for første gang i OPC klassen

Både Opel Vectra OPC som 5-dørs og som Wagon er udstyret med en 2,8 liters V6 turbo motor på 188 K/255 hk. Det maksimale drejningsmoment på 335 Nm findes i området fra 1.800 motoromdrejninger pr. minut til 4.500 o/min. Der er fire overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder med variabel åbnetid for indsugningen. Turboladeren får tilført udblæsningsgas fra de to cylinderrækker separat. Kraften overføres til forhjulene gennem en 6-trins gearkasse.

Den 5-dørs model har en topfart på 260 km/t – mens Wagon klarer 254 km/t.

Accelerationen fra nul til 100 km/t sker på 6,7 sekunder for den 5-dørs, på 6,9 sekunder for Wagon.

Udvendig kendes Vectra OPC på den dybe frontspoiler, tågelygterne samt 18 tommer letmetalfælge med seks eger. Interiøret er domineret af Recaro forsæder og læderbeklædt sportsrat.

Den passive sikkerhed sikres ved front- og sideairbags samt aktive hovedstøtter ved forsæderne, gardinairbags for og bag, pyrotekniske selestrammere med kraftbegrænser ved forsæderne samt beslag til ISOFIX barnesæde ved bagsædet.

Føreren kan naturligvis glæde sig over aircondition, seks højttalere og fjernbetjening af radio/CD-afspiller fra rattet, sidespejle med elektrisk justering og opvarmning, elruder både for og bag, fuldt indstillelig ratstamme, fjernbetjent centrallås og splitbagsæde.

Den aktive sikkerhed præges af den elektroniske chassiskontrol, der samler og harmoniserer de dynamiske systemet til en enhed. Det drejer sig om det elektroniske stabiliseringsprogram ESP, antispind kontrol (TC), de forskellige bremsekontroller og den automatiske dæmpningskontrol. Ved et tryk på ”Sport” knappen får bilen fastere affjedring, mere direkte virkende speeder og styring. Bremsesystemet har 17 tommer skiver.

Vectra OPC i 5-dørs koster 530.000 kr. Som Wagon koster den 550.000 kr..

Lynstart for Opels sportslige modeller

I 1997 oprettede Opel en afdeling, der udelukkende skulle fremstille sportslige udgaver af de standardproducerede, Opel Performance Center (OPC). To år senere kom den første model, Opel Astra OPC, der fik en overraskende succes. Der var ingen marketingundersøgelser eller modelstrategi bag dette projekt, men slet og ret overholdelsen af motorsportens regler. En af disse krævede, at der skulle fremstilles mindst 2.500 eksemplarer, så den kunne homologiseres til clubman motorsport.

Den første Astra OPC fremstod med mindre luftmodstand, en kraftig 2-liters motor på 160 hk, et sportspræget chassis og kraftige bremser. Den havde en tophastighed på 220 km/t og accelererede 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Desuden kunne den sælges til en fornuftig pris, hvilket medførte, at der i løbet af et par måneder var solgt 3.000 eksemplarer.

I 2002 kom den næste generation af Astra OPC II. Motoren fik mange forbedringer og en turbolader, der satte effekten op til 147 kW/200 hk. Topfart: 230 km/t.

Zafira OPC

Astra OPC II fik følgeskab af to nye modeller, Astra Wagon OPC og Zafira OPC med samme motor, der her gav en tophastighed på 220 km/t. Med kombinationen af køredynamik, sportslige køreegenskaber og funktionalisme blev Zafira OPC et specielt koncept – ”sporty fleksibel familiebil”. Også med Zafira OPC blev der tale om en overvældende succes, der blev solgt 12.000 eksemplarer.

Heraf blev nogle solgt ombygget som Flexivan varebiler på det danske marked – dengang kaldt ”Europas hurtigste varebil”.

Senere på året kommer Meriva i OPC udgave med en ny 1,6 liters turbomotor, der yder 180 hk.