Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Opgradering til Cayman og Boxster

1 / 3
  • Opgradering til Cayman og Boxster
  • Opgradering til Cayman og Boxster
  • Opgradering til Cayman og Boxster

Opgradering til Cayman og Boxster

|

På den netop åbnede internationale biludstilling i Los Angeles præsenterede Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG anden generation af centermotor sportsvogne Boxster og Cayman. Hovedattraktionen i den nye generation er naturligvis de nye boxer-motorer med teknologiske tiltag, der ikke kun leverer en bedre ydelse, men samtidig har forbedret modellernes brændstoføkonomi væsentligt. En yderligere forbedring af både motorens forbrug og præsentationer opnås i samspil med Porsches nye dobbeltkoblingsgearkasse PDK, der nu også er tilgængelig i den agile roadster og frække coupé.
"Basis"-motoren i Porsche Boxster og Porsche Cayman har fået øget slagvolumen fra 2,7 liter til 2,9 liter og yder nu henholdsvis 255 hk og 265 hk, hvilket er 10 hk og 20 hk mere end de foregående modeller. Den 3,4-liters boxer-motor, der benyttes i de sportslige S-versioner har fået direkte benzinindsprøjtning, hvilket har øget effekten henholdsvis 15 hk og 25 hk, hvorved Porsche Boxster S nu yder 310 hk og Porsche Cayman S hele 320 hk. Kræfterne fra de nye og forbedrede boxer-motorer kanaliseres til baghjulene gennem enten en manuel gearkasse eller Porsches nye dobbeltkoblingsgearkasse Porsche-Doppelkupplung (PDK), som er ekstraudstyr. En anden nyhed er endvidere, at basisversionerne Porsche Boxster  og Porsche Cayman nu kommer standard med en 6-trins manuel gearkasse, der erstatter den tidligere 5-trins version.

Alle fire sportsvogne er tilgængelige med Porsche-Doppelkupplung (PDK), der har sine rødder i motorsporten. PDK råder over 7 gear og kombinerer den kørekomfort, en automatgearkasse giver, med den præcision og dynamik du forventer af en gearkasse, der normalt bliver brugt på racerbanen. Som en fuldgyldig erstatning for det forhenværende Tiptronic S-system har PDK en automatik-funktion, der skifter let og ubesværet, mens gearkassen i manuel indstilling ændrer karakter med en lynhurtig responstid og sportslig dynamik med mulighed for at skifte gear direkte med gearstangen eller ved tryk på knapper placeret på rattet. Brugen af PDK reducerer accelerationstiden fra 0-100 km/t med en tiendedel af et sekund på alle modeller sammenlignet med versioner med manuel gearkasse. Kombineres PDK med Sport Chrono pakken, som er ekstraudstyr, skærer den indbyggede Launch Control yderligere en tiendedel af accelerationstiden. PDK har således ikke kun et optimeret og adaptivt skifteprogram, der forbedrer accelerationen, men samtidig reduceres forbruget drastisk. Derved tilbagelægger såvel Porsche Boxster som Porsche Cayman 11,2 kilometer per liter brændstof ved blandet kørsel, hvilket er en forbedring på hele 11 procent sammenlignet med de foregående modeller med Tiptronic S. For S-versioner er det gennemsnitlige forbrug 10,9 km/l, hvilket modsvarer en reduktion af brændstofforbruget på imponerende 16 procent.

Køredynamisk betragtes Porsche Boxster og Porsche Cayman som de bedste i deres klasse. Alligevel har Porsche finjusteret styretøjet, så det nu er endnu mere direkte, og samtidig kommer begge modeller med seneste generation af Porsche Stability Management PSM, som blandt andet indeholder et Brake Pre-Loading-system, hvor bremseklodserne automatisk lægger sig tæt ind til skiverne, hvis gaspedalen slippes hurtigt. Det reducerer reaktionstiden og dermed den samlede bremsedistance, skulle føreren komme ud for en paniksituation.

Men det er ikke kun under de forførende former, at de nye topersoners sportsvogne er blevet modificeret. Den nye generation af Porsche Boxster og Porsche Cayman kan kendes på en nydesignet figur hele vejen rundt. Fortil er de nye halogen-lygter med integreret indikatorlys en påmindelse fra Porsche Carrera GT og bagtil har de to modeller fået en mere unik og karakteristisk fremtoning med LED-baglygter. For første gang kan begge modeller leveres med en lys-pakke der indeholder bi-xenon forlygter, LED-kørelys og dynamisk kurvelys. En anden nyhed på den omfattende liste over ekstraudstyr er sæder med indbygget ventilation kombineret med den traditionelle varmefunktion. Systemet tilbydes både på standard- og komfortsæderne.

Anden generation af Porsche Boxster og Porsche Cayman kan opleves hos landets tre autoriserede Porsche Centre fra slutningen af februar 2009, men kan allerede nu bestilles til priser, der starter fra 942.777 kroner for Porsche Boxster og 1.024.187 kroner for Porsche Cayman.

Porsche Cayman til salg på biltorvet.dk

Porsche Cayman S 3,4 PDK 2d
Ring for pris
Porsche Cayman S 3,4 295HK 2d 6g
kr. 589.900
Porsche Cayman 2,9 PDK 2d
kr. 499.900
Porsche Cayman R 3,4 PDK 2d
Ring for pris
Porsche Cayman S 3,4 PDK 2d
Ring for pris
Porsche Cayman S 3,4 Tiptr. 2d
kr. 499.900
Porsche Cayman 2,9 PDK 2d
Ring for pris

Brugte biler fra alle bilmærker