Ford introducerer bilindustriens første oppustelige sikkerhedssele – udviklet for at forbedre sikkerheden på bagsædet, hvor de mest sårbare personer, såsom børn og ældre typisk sidder.
 
Som en del af Fords globale strategi er det planen, at Ford med tiden vil tilbyde den oppustelige sikkerhedssele-teknologi i bilmodeller på globalt plan.


Det nye avancerede system er udviklet til at reducere hoved-, hals- og brystskader ved sammenstød. Disse skader ses oftere blandt bagsæde-passagerer grundet manglen af  traditionelle airbags på bagsædet
De oppustelige sikkerhedsseler på bagsædet indføres på den næste generation af Ford Explorer, som introduceres på det nordamerikanske marked i 2010. Over tid, har Ford planer om at tilbyde teknologien i Ford-modeller på globalt plan.

Sikker og komfortabel
Udviklingen inden for airbag-teknologi og konstruktion af sikkerhedsseler har gjort det muligt for Ford, sammen med deres leverandører, at udvikle en oppustelig sikkerhedssele, som aktiveres hen over en siddende persons overkrop i løbet af 40 millisekunder i tilfælde af en ulykke.

I daglig brug fungerer selen som en almindelig sikkerhedssele og er både sikker og kompatibel med autostole til børn. Mere end 90 procent af de adspurgte personer i Fords test af de oppustelige sikkerhedsseler fandt dem mere komfortable end en almindelig sikkerhedssele, fordi selen føles polstret.
Ved et uheld vurderer bilens sikkerhedssensorer sværhedsgraden af sammenstødet,  og de oppustelige sele-airbags udløses på et øjeblik. Hver sele-airbag fyldes med koldt komprimeret gas, der løber gennem et specielt designet spænde fra en cylinder placeret under sædet.

Den harmonika-foldede airbag i selen bryder ved aktivering gennem stof-bæltet, der fyldes med luft og breder sig hen over passagerens legeme og er med til at fordele kraften fra et sammenstød over et fem gange større område af kroppen end almindelige sikkerhedsseler.

Brugen af koldt komprimeret gas istedet for en varmeudviklende kemisk reaktion - der er typisk for traditionelle airbagsystemer - betyder at den aktiverede sele ikke afgiver mere varme til passagerens krop end den omgivende temperatur.

"Det er et meget enkelt og logisk system, men det krævede omfattende forsøg og tests igennem flere år at udvikle den mest optimale teknologi og sikre en præcis og pålidelig ydeevne ved sammenstøds-situationer," siger Srini Sundararajan, sikkerhedsteknisk leder for Ford forskning afdeling.
Ford ingeniører og designere fortsætter udviklingen af sikkerhedsudstyr, der altid har haft en fremtrædende plads i Fords udviklings-afdelinger. Tidligere var Ford for eksempel de første i branchen til, at indføre sikkerhedsseler tilbage i 1955 og bidrog dermed til at gøre front-airbags til standard i de fleste biler i 1993.