Med en ny topmodel i Porsche Panamera modelprogrammet løfter Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG standarden for de sportslige firedørsmodeller i luksussegmentet yderligere et hak.


Den nye Porsche Panamera Turbo S er en unik kombination af performance og effektivitet, køredynamik og komfort. Den 4,8-liters V8 biturbo leverer 550 hk, hvilket er en effektforøgelse på 10 procent over den i forvejen kraftfulde Porsche Panamera Turbo. Samtidig øges drejningsmomentet med 50 Nm, så det nu er 750 Nm. I "Sport" eller "Sport Plus" indstilling i den standardmonterede Sport Chrono-pakke eller ved "kick-down" i normal indstilling, yder den otte cylindrede motor 800 Nm i en såkaldt overboost funktion.

Takket være Launch Control-funktion nås de første 100 km/t på 3,8 sekunder og tophastigheden er 306 km/t. Trods den øgede performance er brændstoføkonomien på samme moderate niveau som Porsche Panamera Turbo, hvilket er yderligere et eksempel på "Porsche Intelligent Performance". I henhold til NEDC er det gennemsnitlige brændstofforbrug for Porsche Panamera Turbo S 8,7 km/l. 

Den ekstra ydelse er fremavlet ved at udvikle nye turboladere med turbinehjul udarbejdet i titanium-aluminium kombineret med en modificeret motorstyringsenhed. Anvendelsen af titanium-aluminium reducerer vægten i turbinen, hvilket resulterer i en nedsat friktion mellem de bevægelige dele, hvormed reaktionen i motorens respons forbedres og opleves mere agil.

Selv for en topmodel har Porsche Panamera Turbo S et ekstraordinært og omfattende udstyrsniveau. Som en naturlig forlængelse af modellens sportslige karakter, har modellen de mest fremtrædende køredynamiske programmer som standard. For eksempel reducerer Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) den rulning, karrosseriet opnår i sving via aktive krængningsstabilisatorer, hvilket fremhæver agilitet og komfort. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) påfører en variabel momentfordeling på det bagerste hjulpar med et elektronisk kontrolleret differentiale, hvormed vejgrebet forbedres betydeligt. Styretøjet anvender en fartafhængig servostyring og modellen kommer standard med en sportsudstødning for et mere emotionelt lydbillede.

Udvendigt kendes den nye Porsche Panamera Turbo S på de eksklusive 20" Turbo II aluminiumsfælge og sideskørter fra Porsche Exclusive, mens interiøret er en fusion af eksklusivitet og sport visualiseret i den tofarvede læderkabine.

Den nye Porsche Panamera Turbo S er klar til levering fra juni og kan allerede nu bestilles til priser fra kr. 3.615.544,-.