For Peugeot er Paris Motor Show lejlighed til både at vise de seneste modeller og løfte sløret for flere verdenspremierer, men i høj grad også en mulighed for at dele sine visioner om køreglæde og miljøhensyn med de besøgende.

Peugeots stand på 3,800 m2 er skabt af naturlige materialer som træ, vand og sten for at skabe en atmosfære af velvære og ro.

Standens to hovedtemaer bliver rigt illustreret. To meget iøjnefaldende eksempler på køreglæde er konceptbilen 908 RC og Le Mans raceren 908, der skal repræsentere Peugeot til 24-timers løb i 2007. Med præsentationen af den teknologiske landevinding, 207 EPURE, viser Peugeot samtidigt sit vedvarende engagement i miljøet og demonstrerer sin vilje til at skabe harmoni mellem miljøet og bilen.

I alt vil der være ikke mindre end 45 biler og fire konceptbiler, som illustrerer den værdi, der er Peugeots varemærke: køreglæde.

Køreglæde

Designerne bag 908RC har ført deres drøm og passion ud i livet, og har skabt en exceptionel bil til en exceptionel motor. Denne limousine er essensen af det bedste af Peugeot: Dynamik, æstetik og innovation.

908 RC forener stil, teknologi og køreegenskaber, og netop navnet indikerer filosofien bag bilen. Tallet 9 er en betegnelse for de modeller, der ligger uden for normen, mens bogstaverne RC vidner om bilens temperament.

Denne kraftfulde fire sæders og fire dørs limousine er udstyret med en V12 HDi motor med FAP partikelfilter, som er placeret bagtil. Motoren er identisk med den motor, der skal deltage i LMS (Le Mans Series), og den yder hele 700 HK og har et drejningsmoment på mere end 1200 Nm.

Motorsport

Peugeots engagement i motorsport har spillet en vigtig rolle i mærkets historie, og i 2007 vil der blive skrevet endnu et nyt spændende kapitel.

908

Peugeot afslører den 28. september bilen, som skal vise Peugeots farver til det klassiske 24-timers løb Le Mans og tage imod denne sportslige og teknologiske udfordring.

Peugeot 908, der således får sin verdenspremiere på Paris Motor Show, viser designernes passion og Peugeots entusiasme samtidig med, at den er billede på, at konkurrence og miljøhensyn sagtens kan gå hånd i hånd.

207 Spider og 207 Super 2000

Engagementet i konkurrencer på højt niveau har altid været ledsaget af modeller, som har haft til formål at spille en vigtig rolle i nationale mesterskaber eller reklame events. Til dette Motor Show i Paris vil Peugeot introducere to helt nye modeller: 207 Spider og 207 Super 2000.

207 Spider er inspireret af konceptbilen 20Cup, men adskiller sig ved at have en fire-hjuls opbygning og motoren placeret bagerst. Denne racer-model vil slå sine folder i et indledningsløb til fem afdelinger af LMS.

207 Super 2000 skal deltage i nationale mesterskaber i Europa. Denne fire-hjuls trukne 207 er i modsætning til nuværende WRC biler udstyret med en 2,0 liters benzin motor med konventionel indsugning uden turbolader. Denne motor yder 280 HK i overensstemmelse med Super 2000 Rally reglementerne.

Miljø

Peugeot lægger alle kræfter i kampen for at nedbringe udledningen af drivhusgasser, og et af mærkets mål er derfor at udvikle brugbare løsninger, der har en hurtig positiv indvirkning på miljøet. Disse løsninger har to tidshorisonter, den første er en øjeblikkelig virkning ved at reducere udledningen direkte ved kilden, mens den anden er langsigtet og rettet mod forskningen i alternativt energi.

På dette Motor Show præsenterer Peugeot fire modeller, der alle vidner om Peugeots ambition på miljøområdet: 1007 1,6 l HDi FAP, 407 Coupé V6 HDi FAP, 307 CC Hybrid HDi FAP og 207 EPURE.

Med næsten 120.000 indregistrerede biler i Frankrig har PSA Peugeot Citroën sat sig på første pladsen i segmentet af biler, der udleder mindre en 120 g CO2/km. Dette resultat skyldes især de optimerede HDi dieselmotorer, som tilbydes i hele Peugeots modelprogram. Peugeot var de første til at introducere partikelfilter teknologien i 2000, og er i dag verdensleder med næsten 1,3 million solgte enheder til dato. Alle disse HDi motorer kan køre på dieselblandinger med helt op til 30 % vegetabilsk olie.

207 EPURE

Med 207 EPURE konceptbilen løfter Peugeot sløret for en fremtidig model i 207-familien: 207 CC.

Men 207 EPURE er mere end en prototype, den rummer samtidig et eksempel på en brændstofcelle teknologi, som rækker langt ud i fremtiden.

207 EPURE er som den første konceptbil udstyret med en GENEPAC brændstofcelle, der er konstrueret i rustfrit stål for at reducere cellens størrelse og omkostninger.

En brændstofcelle har brug for hydrogen og oxygen for at fungere. Kombinationen af disse to elementer skaber en elektrokemisk reaktion, der tvinger elektroner og protoner til at bevæge sig. Dette skaber på én gang varme, vand og frem for alt elektricitet. 207 EPURE bruger brændstofcellen som en elektrisk energi, der udover at forlænge rækkevidden giver kraft til den elektriske motor og hjælper med genopladning af batterierne.

Den elektriske motor og ”Litium Ion” batteriet får ekstra kraft fra fire cylindre med 3 kg hydrogen (700 bar), som er placeret i bunden af bilens bagagerum uden at tage pladsen fra det sammenklappelige ståltag.

Brugen af elektrisk motor sikrer, at 207 EPURE kun bruger energi, når den er i bevægelse, mens den sparer energi ved deceleration. 207 EPURE har en rækkevidde på 350 km og en maksimal ydelse på 130 km/t.

Brændstofcelle teknologien i 207 EPURE samler Peugeots seneste fremskridt på dette område, uden at påvirke bilens funktionalitet og stil. Designet udstråler frihed, og den rene stil er tæt forbundet med fordelene ved bilens fremdrift: ingen forurenende udledning og ingen støj.